Zanzibar - Een klein paradijsje

30 juli 2008 - Zanzibar, Tanzania

Zanzibar, how the get there? 80 km voor de kust van Dar-Es-Salaam ligt een klein eilandje van 60 x 20km groot waar ongeveer 1.000.000 mensen wonen. Veel afbeeldingen van posters zijn op dit eiland gemaakt. Als je bij de foto's kijkt zie je waarom. In de catagorie leuke weetjes, Freddie Mercury (ja die van Queen) is geboren op dit eiland. Nou dat was weer even genoeg voor vandaag en nu mijn verhaal.

Er gaan meerdere boten per dag naar Zanzibar. Wij hadden gekozen voor de langzame variant (juist ook de goedkopere, blijf een hollander). Na een tripje van ongeveer 4 uur arriveerden we op het pitoreske eiland, wat erg toeristisch is ingesteld. Van te voren waren we al gewaarschuwd voor verkopers/ taxichauffeurs en ongevraagde gidsen die helemaal mee lopen tot aan je voordeur en van geen stoppen weten. Zo een hadden wij er ook en die was oost indisch doof. Afgezien van dat hij volledig werd genegeerd, wij met onze eigen kaart de weg stonden uit te vogelen bleef hij ons gezelschap houden. Na een 3 dubbele check van de waarde volle spullen kwamen we in ongeveer 1x goed aan bij ons hotel.

Op het eiland kan je niet heel veel doen op 3 dingen na. Nee, het is niet echt een party eiland zoals Ibiza. Wel kan je hier heel beschaafd gaan wandelen door 'Stone Town', genieten van de schitterende stranden of gaan snorkelen bij het koraalrif net voor de kust van Zanzibar. Gedurende de mini excursie hoe-zoveel-mogelijk-te-zien-in-weinig-tijd besluiten we alle 3 te doen in 2 volle dagen.

De mini rondleiding door 'Stone Town' hadden we ons zelf met de 'Lonely Planet' (=reisgids voor backpackers) in de had cadeau gedaan. Stone Town is karakteristiek en bekend vanwege de smalle steegjes en 3-4 hoge gebouwen. op de begane grond zitten veel kleine bedrijfjes die niet veel onderdoen voor ouderwetse gilden. Zo wordt er nog gestreken met strijkijzers + kolen (wel effectief) en is er veel houtsnijwerk. Verder kan ook dit, netzo als heel veel in Afrika een opknapbeurtje gebruiken. Waarschijnlijk al zo'n 50 jaar geleden maar het werkt nog steeds dus is het niet nodig.Ook zitten op de hoofdweg door stone town (+/- 2,5mtr breed) heel veel prullaria shops (beter bekend als gift/souvenir shops). Al kijk je naar rechts, dan wordt je naar links de winkel ingetrokken. Sommige mensen proberen je een CD te verkopen door een stukje te gaan zingen. Nou dan wil je het helemaal niet meer ;)

De eerste volle dag dat we hier waren zijn we gaan snorkelen. De excursie was op z'n afrikaans geregeld. In de trend van uhm waar willen jullie gaan snorkelen, hoe laat weg en hoe laat terug. En heel de dag op pad, was even duur als een uurtje. Nou dan is de keuze snel gemaakt. Met een traditioneel houten bootje (waar het water door de houten kieren heen kwam) gingen we de open zee op. Net voor de kust van 'Prison Island' werd het anker uitgegooid en zaten we bij het koraalrif. Onderwater uiteraard een schitterend gezicht met vele maten, scholen en kleuren visjes. Koraal hard en zacht en in verschillende kleuren. En bij een toename van zonlicht zag ook dit er zo fantastisch uit! Het water, zo helder en zo veel kleur! blijft een mooi gezicht. Een aantal plekken was helaas helemaal platgewalst van het koraal en lag kapot op de grond. Waarschijnlijk nemen ze het hier niet heel nauw met het beschermen van het koraalrif, wat heel jammer is.

Vervolgens zetten we koers naar 'Prison Island'. Dit eiland, door de Engelse kolonisten eerst gebouwd als gevangenis. Voordat de eerste gevangenen er zaten, bedachten ze dat het te mooi was voor boeven. Omdat de engelsen nog een overzees quarantaine gebied nodig hadden werd dat de nieuwe bestemming van dit eiland(je). Met een 15min ben je het eiland rond,...

Als echte toeristen konden we het niet laten om de grootste landschildpaden ter wereld (turcolis Gigantis) te bewonderen. Direct bij de ingang werd ons een aantal groene blaadjes in de handen geduwd, voor de schildpadden. uiteraard om de beestjes te voeren, onder het bordje 'Do not feed the Turtles'. Deze logge, enorme, gigantisch grote beesten (en verstrikkelijk traag) leken zo achter gebleven uit een scene van Jurresic Park. Deze lieve huisdiertjes komen hier niet van oorsprong voor, maar waren een cadeautje van een of andere sultan. Aangezien in de rest van de wereld schildpaddensoep voor gaarkeukens is gemaakt, is dit nog de enige plek waar deze gigantische beesten voorkomen.

Donderdag de 31 zetten we koers naar Arusha in het Noorden van Tanzania.

1. Fenneke:
    30 juli 2008
    Klinkt erg goed, hollanders op reis!

Hier is t ook heerlijk zomers weer, dus heb ik samen met Tas &Rob genoten van het mooie uitzicht over de kralingse plas. Dit met zo af en toe wat verstoring van klungelige bediening, maar ja je kunt niet alles hebben!

Groeten,

Fenneke
  2. Rob, Tas & girls:
    31 juli 2008
    Hoi Klaas,

Ik sluit me helemaal bij Fenneke aan! Ook weer schitterende foto's zeg! Veel plezier in Arusha en geniet ervan!

Liefs Tas