Kruisjes slaan

30 juli 2009

Vanuit the Coronian Spit werd er gekoerd naar Letland, Riga. Het meeste van de dag zou bestaan uit zitten op de stoel in de auto en rijden, rijden, rijden etc. Dit werd afgewisseld met twee tops onderweg.

De eerste stop bestond uit the Hill of Thousend Crosses. Dit is een heuveltje, met een lange voorgeschiedenis. Waar het opneerkomt, is dat je een wens mag doen door een kruisje op deze berg te plaatsen. Bijvoorbeeld, ik hoop dat mn familie lang en gezond leeft, op een kruisje te schrijven en daar in de grond te prikken. Tijdens de Russische overheersing was dit verboTen, en werden alle kruisjes weggehaald. Keer-op-keer. Nu de russen wegzijn, blijven de kruisjes staan, en groeit de berg met kruisjes gestaag. Dit is nu een toeristische attractie en apart om te zien. Zie bijgevoegde foto's.

Ook een ander cadeau van de Russen hebben we mogen aanschouwen. Dit gebied was populair bij de Tsaren als jacht en vakantie gebied. Dus zetten ze een kruisje op de kaart, en werd jawel een heus kasteel gebouwd. Dit gebied staat er vol mee.  Zou ook een van de bekendste kastelen hie ruit de regio, Pils Rundai, gebouwd op verzoek van de vrouw van de Tsaar.

Daarnaast bestond deze dag vooral uit nogmeer auto rijden, totdat we aankwamen in Rige, de hoofdstand van Letland. In het centrum ziet alles er goed opgeknapt en modern uit. En dat mensen hier geld hebben, blijkt alleen wel uit het parkeertarfief van 2-10 Euro per uur. Onze auto misstaat dan ook niet tussen de dure lexussen, BMWs en Mercedissen.

1. joost:
    1 augustus 2009
    yo klaazzie, leuk hoor!! beetje schieten! maar nu zit je achter de tralies????
  2. Inge:
    3 augustus 2009
    Lieffiej

heb je zelf ook nog een kruisje geslagen dan??

Kuzz Inge