Letland - Nuclear Bomb Shelter

31 juli 2009 - Riga, Letland

De soviets hebben meer gebracht dan alleen achteruitgang van het land. Op vele plaatsen zijn, zoals eerder vermeld de schitterende resten van de rijke Soviet invloeden goed te zien.

Vandaag mochten we kennis maken met het tweede export product van Rustland, de AK-47 (eerste exportproduct is Vodka). Een tripje geregeld via het hostel, bracht ons met een prehistorische tram net buiten de stad. Via een soort schuurtje, wat alleen bestond uit een grote betonne trap, kwamen we na twee dikke ijzeren kluisdeuren in een echte Soviet Nuclear Bunker. Deze bunker was gebruikt door de russen voor training en natuurlijk tegen de vele propaganda aanvallen van de Amerikanen.
Deze bunker is nu omgebouwd tot een soort 'schietbaan'. In meerdere lange hallen zijn schietbanen ingericht. Een Let geeft in zijn best Lets uitleg hoe we moeten schieten, en de basis is, vooral niet op elkaar mikken,.... Gewapend met oorbeschermers kiezen we een papieren schietschijf uit en hangen deze op. Vanaf 40 meter kunnen we daarna na elkaar proberen de doelen te raken. Om erin te komen, beginnen we met een handvuurwapen. Wat mij helemaal geen traffer oplevert. Daarna, de AK-47, beter bekend bij velen als de Kalasnikov. Dit ding, zit zoals veel andere Russchische producten met plakband aan elkaar en voorzien van vele beschadigingen. Na de instructie, aim and hit, mogen we dat proberen. Met een oorverdovende knal, schiet ik op mijn papiertje. Wat een terugslag zeg. Jordy viel zelfs bijna om (oke tikje overdreven), maar wat een kracht zeg. Dat kan nog harder, dus een schotgun. Dit gaf een enorme knal, en omdat we in een afgesloten hal zaten, van beton galmt het geluid van alle kanten en voel je de kracht zelfs op 10 meter afstand. Nadat we uitgespeeld waren, was het tijd om nog even de stad in te gaan.

Riga heeft een modern nieuwbouw centrum. Alles is hip, netzo als in de andere grote steden. De prijzen zijn dat dan ook. Voor een drankje moet al snel 2 Lita worden neer gelegd (=3.0 Euro). Buiten het centrum is alles direct minder goed opgeknapt en komt de armoede meer in het zicht. Een aantal dingen hier zijn een stuk beter dan in NLD, zoals een WERKEND OV-chip systeem, zelfs in de trolly bussen en de rijdende ouden en nieuwe trams. De voetgangers lichten zijn ook helemaal fantastisch. Er zijn 3 lichten boven elkaar. De eerste groen poppetje is lopen, rood wachten en de derde een klokje waarop de wacht of resterende looptijd in seconden staat aangegeven. Werkt hier helemaal goed! Moeten wij toch ook kunnen in NLD?

Morgen (zaterdag 1/8/09 ) zetten we koers naar Estonia, Estland dus.

1. joost:
    1 augustus 2009

doei big bro
  2. Oma de Vries:
    1 augustus 2009
    geweldig,wat zien en beleven jullie veel.wat anders dan ons dagelijks bestaan.
    hart.gr.Oma
  3. Inge:
    2 augustus 2009
    Heej lievertje lief,

Ik ben ook weer veilig thuis gekomen.
    Me toetsenbord doet alleen heel erg raar dus ga je zo maar even bellen.

kuzz je vriendin
  4. Reinier:
    3 augustus 2009
    Hoi Klaas,

Leuke en informatieve stukjes weer!