Zambia, here we are!

21 juli 2008 - Livingstone, Zambia

Onze vlucht naar Zambia bestond uit 2 delen. Deel 1, een binnenlandse vlucht in Zuid-Afrika van Cape Town --> Johannesburg. Vanaf hier vlogen we verder naar Livingstone in Zambia. De enige maar in de bovenstaande zin was, dat we met de laatste vlucht van die zaterdag aankwamen op Johannesburg en de tent daarna soort van op slot ging. Omdat we 13 uur voor onze 2e vlucht al op Johannesburg aankwamen konden we nog niet inchecken en moesten we noodgedwongen ergens op een bankje gaan slapen.

Afgezien vandat het inslaap vallen in een openbare ruimte erg moeilijk is, zeker met je hoofd op je rugzak en je arm er doorheen zodat niemand hem zomaar mee kan nemen. Als ze het wel zouden doen, zou ik alsnog te slaapdronken zijn om het door te hebben denk ik, maar had geen andere keus. Elk uur werd ik wakker, ten eerste omdat de bankjes niet ideaal lagen, de ruimte schoongemaakt met een stofzuiger die het geluid van een luchtalarm had en de temperatuur naar 3gr boven celcius daalde. Al met al, minder slaap gehad dan tijdens een nachtdienst in het ziekenhuis.

Het boarden gaat hier ook op een speciale manier. Ruim voordat de boarding tijd op je vliegticket staat wordt omgeroepen dat je kan boarden. Een dikke 2 minuten later (ik was niet slaap dronken) werd omgeroepen dat de final boarding als was. Vervolgens sta je dan 30 minuten buiten in een afgesloten bus te wachten totdat je uit eindelijk alsnog te laat vertrekt,...

Eenmaal in Livingstone aangekomen moesten we door de douane. Geen probleem, kwestie van een Visum kopen en doorlopen maar. Eerst alleen even achteraan in de rij aansluiten waar je gewoon per 30min 5 cm opschuift. Als je aan de beurt bent, hoor dat visa alleen in US$ betaald kunnen worden. Niet eens in Kwatcha's wt hier de eigen munt is?! Wederom een typisch gevalletje van TIA (this is Africa). Ilse, die we hadden opgepikt op het vliegveld van Johannesburg (kwam even gezellig mee vakantie vieren in Zambia en Tanzania) had wel dollars bij zich. De reddende engel voor vandaag. Anders hadden we een probleem gehad.

De probleem kwam opzich niet heel veel later, want de pinautomaten in Zambia werken alleen met Visa Card. Geen Mastercard of Maestro (zoals de NLD kaarten) worden geaccepteerd. Geld wisselen was het enig dat kon. Hier hebben ze alleen briefgeld, wat geen stuiver waard is. Tenminste Kw5.000 = 1 Euro. En dan hebben ze briefjes van 50, 100, 500, 1000, t/m 50.000. Het is niet raar dat je zakken vol met papier zitten en dan nog geen flesje cola kan halen.

Het leven is hier wle duur, en voor mijn gevoel nog duurder dan in NLD. Een liter benzine kost hier 2Euro! Een beetje pasta in de supermarkt al gauw 3Euro, dus dit is niet het goedkope Afrika waar ik over gedroomd had :) Wel raar als je bedenkt dat het gemiddelde salaris hier 60E per maand is,...

Op maandag zijn we naar de Victoria Falls gegaan. Dit zijn de langste watervallen ter wereld. Een lange rechte kloof van 1 km ofzo wara het water recht naar beneden valt van de Zambezi rivier zijn de victoria falls. Echt schitterend om te zien. Buiten hier is alles dor en droog en rond de watervallen mooi groen en vochtig! Vanuit de waterval stijgt een enorme wolk op van fijne druppeltjes water. Als de wind even draait krijg je een volle regenbui over je heen en ben je helemaal nat. echt zo fantatstisch om te zien. Ik kan het wel proberen te beschrijven maar om te zien hoe het is lukt een stuk beter met plaatjes! Die komen er binnenkort op, als ik weer een beetje fatsoenlijk internet heb.

In het park zijn allerlei wilde beesten. Zo komen er ook grote groepen bavianen voor. De bavianen die hier voorkomen zijn volledig gewend aan mensen. Eten rustig uit een vuilnisbak en als je ze recht in de ogen aankijkt nemen ze letterlijk jouw tas mee. Tenminste daar doen ze een poging toe. Zo zagen wij ook een baviaan smikkelen uit een vuilnisbak, en keek Jordy de aap recht aan. Twee tellen later probeerde de Baviaan de 2e tas (we hadden een nieuwe rugzak gekocht in Cape Town)van Jrody te stelen. Gelukkig deze keer zonder succes!

De stad, Livingstone, zelf, lijkt in de verste verten in mijn definitie van stad niet op een stad. Het is allemaal laagbouw, relatief weinig auto's, een ongeorganiseerde puinhoop en zandwegen. Dat had ik me niet helemaal voor gesteld bij een stad. En dit schijnt dan nog een goede stad te zijn,...

wordt vervolgd!

1. Marjolein:
    25 juli 2008
    Wat een verhalen allemaal!
    Ik ben heel benieuwd naar alle verhalen als je weer terug bent in NL. Volgens mij ben je door de ervarig 10 jaar ouder geworden. (Nu maar hopen dat je er niet 10 jaar ouder uit ziet :P )

Hier in NL is nu dan eindelijk de zomer begonnen (lees de zon schijnt nu 2 dagen, maar je weet nooit wanneer dat weer voorbij is). Ik kan er niet echt van genieten, ik zit natuurlijk bij de huisarts en er komen allemaal patienten met simpele klachten, zonder groot trauma. Maar het blijft leuk.

Oh en 22 augustus is er bij mij 's avonds een feest/borrel. Dan mag ik mezelf namelijk arts noemen. Een echte uitnodiging ontvang je nog.

X Marjolein
  2. Rob, Tas & girls:
    25 juli 2008
    Hoi Klaas,

Allereerst heel erg bedankt voor jullie lieve kaart! Super leuk om te krijgen!

Het klinkt weer super al die verhalen over de Victoria Falls, ben wel een beetje jaloers maar goed, de foto's maken een hoop goed!

Veel plezier nog en doe voorzichtig met die bavianen hahaha!

Liefs Tas