Cape L'Agulha & Stellenbosch

15 juli 2008 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vandaag werd het weer tijd om in de auto te stappen. na 1 dag niet veel gereden te hebben begon ik een beetje ontwenningsverschijnselen te krijgen. Dus vandaag op pad naar Stellenbosch. Dit is vlakbij onze eindbestemming in Zuid-Afrika, Cape Town.

Eigenlijk zouden we vandaag een nieuwe poging gaan ondernemen om weer te gaan Deiepzee vissen. Dan vertrek je vroeg in de ochtend 07:00 met de boot het ruime sop op. Midden in de nacht om 04:00 werd ik wakker door een geluidje genaamd ringtone van mijn telefoon. Het was een mededeling dat het vissen niet doorging omdat het hard is gaan waaien,...

Eerst vond ik dat jammer, maar toen we eenmaal onderweg waren naar Cape L'Agulha, het meest zuidelijke puntje van het Afrikaanse Continent merkten we dat het beter was dt we niet het water op zijn gegaan. Anders was het een boat trip met een garantie op zeeziekte geworden. Het rijden in de auto werd bemoeilijkt door de factor wind, en was het dus een hele sport om de auto tussen de 2 lijntjes te houden. Om op het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika en dus het Afrikaanse contint te komen moesten we door een gebied waar we in 75km slechts 1 enkel dorpje zijn gepasseerd en onze telefoon met moeite 1 streepje bereik wist te houden. Dat geeft wel aan, u bereikt het punt middle of nowhere in enkele ogenblikken.

En dat was ook zo. Op Cape L'Agulha waar de Atlantische en Indische Oceaan bijelkaar komen, was echt absoluut helemaal niets. Ja een aantal guesthouses voor toeristen die het blijkbaar een x graag willen zien en een office du tourisme. Verder uitgestorven. Er zijn hier altijd hoge golven. Dit door het warme water van de Indische Oceaan en het koude verse water uit de Atlantische Oceaan. Enig om te weten lijkt me. Het was een foto maken en wegwezen weer. Typisch een gevalletje van leuk :)

Daarna vol gas doorgereden naar Stellenbosch. Dit is een universiteitsstadje net boven achter Cape Town. In de buurt heel veel wijngaarden. Morgen ga ik daar dan maar eens euitgebreid van proberen te genieten met een heuze wijntour. Ik hoop dat ik het daarna allemaal nog prima kan herinneren.

De westelijke provincies van Zuid-Afrika lijken een stuk meer op Europa of westerse gebieden dan Durban. Met de wind, VOC vlaggen in Stellenbosch, regen en Zuid-Afrikaanse taaltje waande ik me vandaag voor het eerst weer even in NLD. Nouja het is hier tenminste weer een beetje geciviliceerd naar mijn maatstaven. Niet koken met een hoofdlampje of zelf houtsprokkelen, maar gewoon een echt gasfornuis en een TV.

1. Oma de Vries:
    15 juli 2008
    Iedere keer als ik je verslag lees
    sta ik versteld van ,ja waar van,van alles!
    Aan het begin van de reis wenste ik je
    goede reis ,wijsheid en behouden thuiskomst.
    Die wens blijft natuurlijk.
  2. hartholt:
    15 juli 2008
    Wat een schitterende foto's heb je op de site gezet. Het moet wel heel bijzonder zijn de leeuwen en giraffen zo maar in de natuur te zien. Over Cape L'Agulha: Dit is een buitengewoon historische plek. De Portugezen zochten rond 1600 naar de zeeweg naar Indie. Ze konden de weg naar het westen maar niet vinden, totdat.... Op deze beroemde plek staan jullie hier. Het ging toen om de handel in nootmuskaat! Het is zeker een bijzondere foto voor het plakboek. Ik sluit me graag bij de wens van oma de V. aan.
    papa
  3. Inge:
    16 juli 2008
    Heej lieve schat

een laatste berichtje van mij voordat ik 2 weken naar het zon overgoten griekenland ga!!!
    Heel veel plezier in Zambia en Tanzania!!! Je gaat het wel overleven;)!!!
    Als ik terug ben bel ik je!!!
    Oja succes met je 12 uur overleven op het vliegveld!!
    Denk aan je!!

Kuzz Inge
  4. Rob, Tas & girls:
    16 juli 2008
    Hoi Klaas,

Klinkt idd niet zo primitief een TV en een gasstel hahahaha! Jammer van het diepzee vissen maar achteraf gezien wel goed dat jullie aan land zijn gebleven.

Veel plezier nog in Zuid Afrika en alvast een goede reis gewenst naar Zambia!

Liefs,
    Tas