Great White Shark (Adrenaline Rush)

14 juli 2008 - Mosselbay, Zuid-Afrika

Gisteren ben ik aangekomen in MosselBay. Dit is een plaatjes langs de GardenRoute. Waarom het mosselbaai heet? Ik heb geen flauw idee, maar niet vanwege de mossels. We slapen hier in een uitgerangeerde slaap trein. Het idee is leuk, en het uitzicht nog beter! Vandaag veel foto's op de site gezet, dus vergeet er niet te kijken.

Wie heeft de fim Jaws gezien? Kan beter vragen wie niet. in ieder geval, vandaag was het de dag om het adrenaline peil in mijn lichaam weer eens tot max omhoog te brengen. Dus wat ga je dan doen als je niet weet wat je wil? Juist, zwemmen met de haaien!

Deze bijzondere ervaring, die de piraten vroeger als straf, en enigszins primitief uitvoerden ga ik vandaag ook doen. Alleen dan is het niet hopen dat de haaien er niet zijn, maar we zoeken ze op!

In de MosselBay, langs de Garden route, ligt een klein eilandje. Dit eilandje, Seal Island (=zeehonden eiland) dankt zijn naam aan de kolonie van +/- 3000 zeehonden die er leeft. Dit is geweldig voer voor de grotere vis, genaamd witte haai! Deze mensverslinde haai, schijnt poeslief te zijn. Althans dat doen ze ons geloven tijdens de uitleg en instructie van het Cage Diven (kooi duiken).

Eerst varen we naar de andere zijde van het Seal Island, omdat vanaf die kant de wind gunstig staat. In het kolkende water achter de motoren van de boot wordt een verse vissoep van zojuist gepureerde sardientjes met zeewater en anjovisolie verspreid. Dit moet de haaien naar de boot lokken. Om alle hoeken van de baai een beeje te laten ruiken, varen we in een soort cirkel en liggen dan stil in het midden. Er wordt nog wat extra vis (resten) overboord gegooid en dan is het wachten geblazen op de haaien.

Al met al kwam het er in het kort op neer, afzinken in een kooi met 4 mensen tegelijk als er een mooie grote haai in de buurt is. Appeltje eitje, zou je zeggen.

Aangezien het vandaag maandag is, hebben de haaien ook een druk weekend gehad en nog niet heel veel zin om te 'bijten' of een show te geven. In de eerste paar uur, komen er alleen  enkele grote haaien langs die proberen het eten mee te nemen. Zodra ze merken dat ze er wat voor moeten doen, gaan ze er gelijk weer van door. Of ze waren gewoon bang van mij,..... Alleen dat kan ik me niet voorstellen.

Toen er weer een haai aan het knabbelen was aan de tonijnen kop (zie site Jordy voor close-up) wist ik dat mijn tijd gekomen was. Omkleden en afzinken naar de beestjes! In een enkel layer wetsuite sprong ik het ijskoude oceaan water in. uiteraard wel in de kooi die naast de boot gebonden was. Door a. de schok van het koude water, b adrenaline, c nog meer adrenaline omdat er een grote haai voor mn neus zat, begon ik spontaan met hyperventileren door een snorkel. Omdat dit ook wel bekend staat als dode ruimte ventilatie kon het niet veel kwaad en was ik helemaal scherp om de haai van dit bij te zien! Na nog 2x dichtbij geweest te zijn, een fantastische rij tanden te hebben geshowed ging deze haai er weer vandoor.

De kans bestond dat de haai terug zou komen of dat er een ander zou arriveren bleven we in het koude water. Na 30 minuten was mijn lichaams temeratuur zover gedaald dat ik eruit zag als een ijsklontje en kon het rillen niet meer onderdrukken besloot ik er maar uit te gaan. Liever had ik gehad dat er nog een haai langs kwam, want dan was ik door de adrenaline in 1x weer helemaal warm, scherp en klaar met rillen. Nu ging ik als een zeehondje op het droge maar genieten van de zon op de boot.

Aan het einde van de dag waren de haaien een beetje wakker geworden en kwam capt Hook langs. Deze haai dankt zijn/haar naam aan het feit dat er een overmaatse haak, model klerenhanger in de mond is achtergebleven. Die gaf nog een leuke fotoshoot weg, dus zie plaatjes!

Als je nog puf overhebt, staan nog meer leuke verhaaltjes/blogs eerder gepost zonder verzonder e-mail.

1. Inge:
    Heej lieve klaas

echt super gaaf hee die foto's ben stiekem wel een beetje jaloers hoor;)!!!
    Ik nog 1 dag werken en 1 dag koffer in pakken en dan ook op vakantie!!!

Dikke kuzz Inge
  2. joost:
    Hoi Klaas,

Het is echt adrenalineverhogend al deze gewaagde uitspattingen die jullie aan het doen zijn. We hopen erg dat jullie heelhuids terug komen. Nog een paar dagen en jullie verlaten Zuid-Afrika, misschien krijgen jullie dan wel weer verlangst naar alle spectaculaire activiteiten, doe voorzichtig en wij denken veel aan jullie.

groetjes mama
  3. astrid:
    He Klaas,

Wat een prachtige foto's, lijkt me erg spannend wat jullie allemaal zo beleven. Je moet ze ook niet achter aan krijgen, dan moet je wel heeeeeel hard kunnen rennen. Heel veel plezier nog de komende weken en geniet ervan.

gr Astrid
  4. Jacomar:
    15 juli 2008
    Hey Klaas,

Wat een schitterende foto's!! Lijkt me echt spannend wat jullie allemaal doen daar... Ik weet niet of ik het zelf zou durven. Nog heel veel plezier!!

Groetjes Jacomar
  5. Nelleke:
    19 juli 2008
    Woohoo!! Haaien :| Gelukkig zat je in een kooi! hahaha, al die enge haaien! Maar wel leuk, ik bedoel maar, kun je de eerste (en hopelijk laatste) keer dat je oog in oog stond met de opengesperde bek van een haai toch maar mooi zelf navertellen:D

XXX zussiee