Kruger Park

6 juli 2008 - Mosselbay, Zuid-Afrika

Op maandagochtend vertrokken we voor een tentenkamp naar het Krugerpark. Ons tentenkamp wat we geboekt hadden zou iets luxieuzer zijn dan een gemiddeld tentenkamp. Dara heb ik totaal geen problemen mee, zeker als je weet dat ik de dagen ervoor met mn zaklamp in de keuken moest schijnen om te koken en de ratten weg te jagen.

Na een uur rijden vanaf ons hostel (ja van de ratten etc) in Hazyview komen we aan bij Pandoro, waar we het (private gedeelte) Kruger Park ingaan. Het kruger Park is eigenlijk een verzamelnaam voor een heleboel aan elkaar gekoppelde nationale en private reservaten. Enkele jaren geleden hebben ze de hekken tussen alle private en openbare parken laten zakken dus spreken ze nu over het 'Greater Kruger Park'. De naam van het park komt overigens van de 1e president van Zuid-Afrika die al had bedacht dat het een unike plek met allemaal beestjes was.

Het voordeel van een private stukje park is, dat het er niet druk is met andere toeristen en alleen de mensen die het gehuurd/gereserveerd hebben daar mogen komen. Lekker rustig dus. Na ongeveer 20 min in het park over allemaal stoffige wegen gereden te hebben komen we aan bij ons 'tentenkamp'.

Ons tentenkamp bestaat uit 5 gebouwen met rietendaken. Het grootste gebouw is een enorme huiskamer met een gigantische openkeuken naar een nog groter dakkterras. Hier staat een open bar, vanaf waar we zo over het Kruger Park uit kunnenkijken! Dit is echt zo fantastisch. Foto's komen binnenkort, kon nu even niet uploaden maar echt schitterend! Verder was er nog een zwembad op het dakkterras met heerlijk helder ijskoud water. Onze tent, was niet veel meer dan een heus gebouw met 1 binnen douche, en een buitendouche met uitzicht over het park en 2 king size bedden. Het woord tent komt alleen van de rits opening aan de voorzijde die we moeten openen,... Owja zenoemen het ****** kamperen en ik snap wel waarom. Echt niets ontbreekt.

in de ochten om 06:00 wordt de dag gestart met een frisse wandeling door het park. Onze gids, mr AHDH vertelt honderd uit over de soorten poep van verschillende beesten. Voelt of het nog sappig is, ruikt eraan en vertelt welke kant de beestjes zijn op gelopen. Opzoek naar de beestjes dan maar! Ondertussen krijgen we allerlei informatie over de flora en fauna en een aantal beestjes. Zo weet ik nu hoe ik water kan vinden in de bush en welke plantjes atropine bevatten voor het geval en CPR,.... je weet maar nooit. Wat ik nog niet heb vermeld is dat we maar met z'n 2e in dit kamp zijn, bedoel betalende personen. Verder zijn er 3 personeelsleden (gids aka game-ranger, safari chauffeur aka game jockey en een 'kok'). Voor ons wordt wel uitstekend gezorgd gedurende ons 3 daags verlijf hier, kan niet anders zeggen.

Na het ontbijt deden we dan nog een wandeling, en was het allemaal al ee stuk warmer en zonniger. het park was een-en-al 'oeh' en 'aah' moment. Van het ene fantastische beeld keek je zo in he ander. Zo een giraffe wat voor je neus voorbij wandelt en dan niet veel later een kudde zebra's! Voelde me echt in een hele grote dierentuin!

In de avond deden we een game-drive (=safari met jeep). Over de onverharde zandpaden gingen we rond een uurtje of 15:00 weg om dan tot na zonsongergang rond te rijden om allerlei beesten te spotten. Tal van Pumba's (wrattenzwijnen), Zebra's , Leeuwen, Wilde Beesten (zo'n leuk woord maar gewoon buffels), Verschillende soorten herten en nog veel meer.

Tijdens onze 2e (en laaste) game drive kwamen we niet heel veel wild tegen. eigenlijk viel het gewoon tegen. Toen we stonden te kijken hoe in de schemering een giraffe een boom stond kaal te plukken op 3 hoog hoorden we een leeuw brullen. Het was bekend dat de leeuwen die dag ergens een prooi hadden verorberd als diner, dus in de buurt moeten zijn. Ook is bekend dat ze bij schemering graag een drankje nuttigen, netzo als de mens. Waar wij naar een cafe gaan, gaan zij hier naar een waterplas. Full vermogen met de jeep over allerlei zandpaden (20 min! rijden) naar de waterplas. Nadat we daar op een tactische plaats zijn gaan staan zien we een troep leeuwen komen. 1 volwassen mannetje en 7 vrouwtjes/jongere mannetjes. omdat we op 50 m staan, besluit de chauffeur om wat dichterbij te gaan, want dan is de ervaring tenslotte een stuk beter. Op nog geen 2 meter lopen de leeuwen in een sjok sjok tempo (zijn tenslotte in Afrika) naar het water toe. Terwijl ze om onze jeep heen lopen, begint het mannentje met communiceren met de rest. Zoeits van ik check de omgeving als jullie drinken en start het brullen en dr groep antwoord. Het geluid is heel intens van zo dichtbij, netzo als een hele lage bass toon voel je letterlijk je buik schudden! Echt gaaf omdat van zou dichtbij mee te maken. Wel raar, je zit in een open jeep en er is niets wat je fysiek scheidt met de natuur (n dit geval de leeuwen). Gelukkig zijn ze niet de auto op gesprongen, want anders had ik dit niet kunnen typen. Met andere woorden (zoals ik het woord in het stukje van vandaag te vaak heb gebruikt) het was echt een unieke en fantastische ervaring!

Foto's komen hopelijk morgen!

1. willie de vries:
    13 juli 2008
    lijkt me een geweldige ervaring, ben benieuwd naar de fotoos. wens jullie nog een hele goede tijd toe in afrika. Liefs willie, ook van simon, boudewijn florian en Ewout
    ps. ga morgen naar artis(lijkt er een beetje op toch?)
  2. joost:
    ee klaassie,

echt super kick!!

groetjes bert en joost
  3. Fam Bok:
    Ha die Klaas .
    Het heeft even geduurd voordat we op je site reageren dat komt omdat we zo bezig zijn met dat knulletje op de Filipijnen dat snap je wel he.Maar gozer na al je ziekenhuis ervaring nu even de bush in wat een geweldige ervaring voor je en wat fijn dat het goed met je gaat ,geniet er maar van .Klaas 1x in blijdorp heb ik ook een leeuw van dichtbij horen brullen dat trilde echt tegen je borstbeen gaaf he .Het ga je goed knul groetjes van ons allen
  4. Fenneke:
    14 juli 2008
    Ha die Klaas!

Klinkt goed!
    Ja zo kamperen, tis een beetje koloniaal, maar vast ook erg lekker.

Ik was al trots op mijn ooievaars en lepelaars deze week, maar dit is weer van een andere orde!

Gaaf hoor zo'n jungle book-live!

Geniet van de mooie reis.

In Nederland is iedereen beetje overstuur van Marburgvirus bij toeriste die vanuit Oeganda kwam en in LUMC is overleden, dus pas maar op met de vleermuizen. (geen idee of je die daar hebt!)

Groeten,

Fenneke
  5. Rob, Tas & girls:
    14 juli 2008
    Hey Klaas!

Wow het klinkt allemaal echt super zeg! Geniet maar lekker van de wild life dat hebben jullie na het co-schap zeker verdiend!

As donderdag krijgen jacomar en ik onze Drs dus ook weer een stapje dichter bij het einde van de studie!

Veel liefs,

Tas
  6. Nelleke:
    19 juli 2008
    Klaassiee!!

Mooie foto's man! Vet dat je dat allemaal in het echt gezien hebt gewoon!! De wonderen van de natuur ;) haha.
    Ik ga nou ff je nieuwste berichtje lezen!Ben benieuwd wat je de afgelopen dagen weer hebt meegemaakt! Wij gaan dinsdag op vakantie naar Frankrijk.

Dooeii!XXX