Net Care 911 day2

3 juli 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Vandaag weer een dagje mee met de ambulance. Vandaag had ik geregeld dat ik op het 'Bakkie' kwam. Dat is een uit de kluiten gewassen jeep die ingezet wordt om de patienten te 'redden'. Niet zozeer medisch maar bijvoorbeeld uit een wrak te knippen (wat de brandweer bij ons doen), verdrinking, hoogte redding met touwen etc. Zij assisteren dus vooral bij de echte ongevallen.

De dag begon 'lekkah' (staat gelijk aan lekker=goed). Een fietser geraakt door een auto. Ondanks dat wij met deze trage grote jeep als laatste van de basis weggingen (snelle golf en ambu bus waren al onderweg) waren we als eerste ter plaatse. Met de gebruikelijke 'Tender, Love & Care' werd de pt opgevangen en afgevoerd naar het ziekenhuis. Ze had een zorgverzekering dus kreeg wat extra aandacht (wat uiteraard allemaal te declareren is) en werd naar een private hospital afgevoerd.

De rest van de dag hebben we echt absoluut he-le-maal GEEN inzetten gehad. Evenals de anderen die ook een minimaal aantal aan inzetten hebben gehad. Vandaar vandaag geen spannende plaatjes.

Wel moest er nog een case no. van een eerder ongeval opgehaald worden bij de politie. Die had NetCare nodig om een claim in te dienen bij de verzekering van een patient na een verkeersongeval. Dit politie bureau zat midden in een 'informal settlement'. Dat wil niets anderszeggen dan dat het een township is. De wegen ervan staan veelal niet op de kaart, kleine huisjes, veel mensen en nog meer criminaliteit. Om het politie bureau te vinden zou je zeggen volg de bordjes. Alleen de palen waar ze opstaan zijn prima te gebruiken als steunpaal voor een huis en het bord als stukje dakbedekking. Als ze er al staan zijn ze vaak omgedraaid om de hulpdiensten (lees politie) de verkeerde kant uit te sturen en zo verwarring te veroorzaken.

Uiteindelijk na 2uur (!!!!) rondgereden te hebben en verschillende politie bureaus om info gevraagd te hebben kwamen we bij het juiste bureau aan. Omdat hier alles nog veelal met grote boeken gaat en handgeschreven is er 1 exemplaar. Daar moesten we naar op zoek. Gevonden en opgelost zou je zeggen. Nee, komen we bij een agent die ongeinteresserd achterover in zijn stoel zit en geen idee heeft waar wij het over hebben. En helpen,..... het leek wel of we een heel raar verzoek indienden. Iedereen op het bureau wist over welk ongeval we het hadden maar de persoon in charge deed alsof zijn neus bloedde. Wel wist hij dan het case no. uit zijn hoofd dus daar hebben we het mee moeten doen. Nouja, het was in ieder geval een dagje siteseeing voor mij. Hier zou ik anders echt nooit gekomen zijn.

Morgen laatste dag in het ziekenhuis. Op zaterdagochtend vertrekken we naar het Kruger Park. Eerst gaan we om 10.00 de gereserveerde auto op halen. Ben benieuwd wat dat is.

1. Marjolein:
    3 juli 2008
    Hey Klaas,

Leuk om al die spannende verhalen te lezen!
    Nog een nieuwtje van mij. Ik mag per 1 september beginnen met de huisartsopleiding :D!
    Heel veel plezier in het Kruger park! Ben erg benieuwd naar al je verhalen.

Tot in augustus.

X Marjolein
  2. Fenneke:
    5 juli 2008
    Ha Klaas,

Kijk zo zie je nog eens wat van de stad!
    Jammer voor jou, maar goed voor de mensen die die dag niet onder de auto liepen!

Gister laatste dagje reva en nu lekker 2 weken vrij vooraf aan mijn onderzoeken bij TBS'ers.
    Heb er wel zin in hoor, zowel vakantie als onderzoek!

Hier is het wisselvallig weer, lijkt nu weer wat beter, net toch maar even binnen gaan zitten vanwege een beginnende bui. Zeker omdat ik van de week onderweg naar Krimpen om de foto's van Zambia te bekijken kletsnat ben geregend vond ik dat wel weer even genoeg voorlopig!

Goede vakantie, rij voorzichtig!

Alle goeds,

Fenneke
  3. Bas:
    6 juli 2008
    Hey Klaasje,
    Mijn dienst bij de ambulance was ook niet echt spectaculair, maar wel een stukje dichterbij. Lukt het trouwens nog om genoeg zonnebrandolie te smeren? Of heb je de hele zuid-afrikaanse voorraad al opgemaakt ;-)

Bas
  4. Jacomar:
    7 juli 2008
    Hey Klaas,

Die Afrikanen houden er maar rare gewoontes op na ;-) Wel gaaf dat je al zo'n reputatie op hebt gebouwd dat je speciaal wordt aangekondigd!!

Geniet lekker van het sightseeying na die immens drukke dagen...

Liefs Jacomar
  5. Aron Merkus: