Net Care 911

2 juli 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Op Dinsdag 1/7/08 was ik met NetCare 911 mee gegaan. Dit is een van de private Ambulance services die Zuid-Afrika rijk is. NetCare 911 heeft een landelijke dekking en een aanrij/vlieg tijd van 30 min. Nee ik heb geen aandelen bij hun, maar vergelijk het eens met het onderstaande,...

De landelijke Ambulance zorg heeft Emergency Medical Rescue Service (EMRS). Uiteraard een nationale dekking en een aanrij tijd van 90 minuten. Dit is een diagnostische aanrijtijd. Als iemand een echt hartinfacrt heeft, zijn ze helaas vaak te laat.

Hoe gaat het in zijn werk. Een ambulance (met 1 normale verpleegkundige en 1 chauffeur) gaan naar een melding. Is het ernstig of moet er medicatie voorgeschreven worden/ toegediend dan komt de response car. Hierop zit een uitgebreid getrainde verpleegkundige op (zoals op de ambulance in NLD) die een aantal medicatie mag voorschrijven en handelingen mag doen. Zij rijden rond in snelle auto's, welke vol liggen met fancy equipment. Vandaag zat ik op een response car. Bij alle meldingen ongeveer waar we heen gingen, ging ook gelijk een melding mee dat de 'Doc' ook op de wagen zat. Nouja, mijn aanwezigheid was bij iedereen wel bekend en ze vonden het echt een eer dat er een (bijna) dokter meeging. Al zat ik zelf meer als een klein kind mn ogen uit te kijken en na te genieten van alle Adrenaline die nog door mn vaten liepen van het stukje racen van 2 min eerder.

Bij de eerste blik in een ambulance, viel ik bijna om. Er zit gewoon ongeveer vrij weinig ingebouwd. Alleen een brancard en O2 support en dat is alles. Deze ambulances zijn dan ook een stuk kleiner en nog steeds ruim van binnen. Voordeel, valt niet veel te stelen.
In Zuid-Afrika hebben ze een aantal aparte gewoonten zoals elkaar begroeten door met een hamer elkaars schedelsdak in te deuken. Vandaag kwam ik een totaal andere tak van sport tegen en ook een vorm van Russisch Roulette. Het oversteken van een 4baans snelweg (totaal dus 8!). Op deze dag zijn we 3x uitgerukt naar een PVA (person - Vehicle Accident). Dat wil niet meer zeggen dan persoon geraakt door een auto. Zodra er de vermelding van een snelweg erbij, gaat de spoed er echt op. Totaal hebben we op 1 dag ruim 700 Km afgelegd. Best veel, al zeg ik het zelf. Een voordeel, rode stoplichten gaven niet veel op onthoud.

Met snelheden waar M. Schumacher in Deutschland nog jaloers op zou zijn, scheuren we met 200 Km/h naar het ongeluk. Als we met 180 (!) km/h door de bocht scheuren met 1 hand aan de telefoon en de andere aan het stuur voel ik met toch net iets ongemakkelijker. Zeker ook omdat ik helemaal naar de zijkant van mn stoel schuif door de bocht die we maken. Het is met niet helemala duidelijke geworden wat nou wel en niet mag in een Emergency Vehicle. Het enige wta ik gemerkt hebt is dat wel echt alle, maar dan ook alle verkeersregels hebben getest op overtreedbaarheid zoals (tegen het verkeer in rijden, bellen+rijden, over de stoep, rood licht, snelheid, parkeren, inhalen recht en links, etc). Dat lukt aardig :)

Alle info, komt binnen per mobile telefoon en SMSjes vanuit het hoofdkantoor in Johannesburg. Omdat het helaas ontbreekt aan een blue tooth set in de auto, 1 hand aan het stuur en de andere tegen het hoofd met telefoon.

Verder op deze dag nog een aantal pt gezien st. post MI, DOA en Gunshot head (waar de agenten met AK47's de omgeving aan het 'beschermen' waren. Die pt deed het wonderbaarlijk nog wel. Dus met spoed naar het zkh om te fixen wat er nog te maken is.

Vanaf volgende week worden alle verhalen een stuk meer over beestjes en natuur en leuke dingen. Al vond ik zelf deze dag ook leuk. Vrijdag laaste dag in het ziekenhuis. Op zaterdag vertrekken we naar het Kruger Nationaal Park om vervolgens richting Capetown te reizen --> Zambia --> Tanzania en dan 11 Aug weer terug in NLD.

1. bram en nelleke:
    2 juli 2008
    he klaasie,
    mijn aftel kalender zecht nog 38 dage,
    gaat erg snel.
    toch verhuig ik me alweeer op je terug komst.
    ik mis je

groetjes bram

p.s. neem wel een souverniertje mee he
  2. joost:
    2 juli 2008
    haha,beetje teveel GTA Durban gespeeld? bijna 2 voetgangers eronder..
  3. Oma de Vries:
    3 juli 2008
    nog even,en het zit er op,Klaas
    Hou je goed,tot ziens en hartelijke groeten
    ook aan Jordy.
    Wel bedankt voor je boeiende verslagen.
    Oma de v.
  4. Anne:
    Hee Klaas,

Morgen je laatste dagje in het ziekenhuis! Geniet ervan! Daarna veel van Afrika zien, lijkt me leuk! Veel plezier en doe voorzichtig he!

X Anne
  5. Inge:
    Heej lieve klaas,

heel heel heel veel plezier in de rest van afrika! Ik ben nu al benieuwd naar de andere verhalen over beestjes en natuur!
    Ik zie je 11 aug weer op schiphol;)!!!

Kuzz Inge