Whale Watching

15 juni 2008

Samen met drie Duitse studenten (Nadine en Lidia geneeskunde en Anke iets tja (?) nog steeds geen idee) gingen we walvissen kijken ergens op de South Coast.

Ondertussen begint de Sardine Fever (Sadientjes Koorts) toe te nemen in dit gebied. Er komen miljarden sardientjes vanuit Capetown richting Durban gezwommen omdaar (en onderweg) massaal aan te spoelen. Dat aanspoelen gebeurt doordat de visjes in het ondiepe water O2 te kort krijgen en opgejaagd worden door dolfijnen, haaien, vogels en alles wat leeft. Wij hebben foto's gezien en het zijn echt stranden vol met alleen (verse) sardientjes. Het water schijnt overal in beweging te komen en de zee zilver zwart te verkleuren door de visjes. Er is een speciale hotlijn, kranten en nog veel meer voor dit jaarlijkse fenomeen ingesteld. De haaien netten (sharknets) zijn uit het water gehaald, omdat er anders tijdens deze trektocht heel veel grote vis zoals dolfijnen, haaien, schildpadden en kleine walvissen in verstikken. Dat was even de Sarine Run voor zover.

Zaterdag ochtend vetrokken we in alle vroegte om 10:00 naar het altijd rustique Umtentweni. Dit gehucht is netzo groot als de naam doet vermoeden omdat niemand het uit kan spreken of schrijven. In dit dorpje staat een prima backpackers hostel met jaja uitzicht op de oceaan.

Omdat het weer eens mooi weer was, besloten we voor de verandering op het strand te gaan liggen en genieten van de zon. De golven zijn hier hoog, stroming sterk en de sharknets zijn weggehaald. Dus wat doet deze Hollander, juist die gaat even het water in. Nog even vermeldenswaardig, afgelopen ochtend was er een enorme haai op het strand aangespoeld precies achter het backpackers hostel,... Dat was ik even vergeten. Niet getreurd, op het moment dat ik dit schrijf heb ik het overleefd :)
Het strand loopt erg stijl af. Dat wil zeggen dat als je tot en met je voetzolen in het water staat, je het volgende moment tot je middel in een kolkende massa bevindt. Doordat het zo stijl afloopt is ook de stroming erg sterk hier en is hiet niet altijd even makkelijk om gewoon rechtop te blijven staan. Voor de mensen in NLD, de water kwaliteit was goed, de temp lekker en betreft het 1 van de beste surfspots van de wereld juist door deze golven.

Eindelijk hebben we dan onze eerste Braai (BBQ) gehad. Die hebben we hier in het backpackers hostel gedaan, omdat we toch zelf moesten koken, Op geheel Zuid-Afrikaanse wijze hebben we een NIET rokende Braai gemaakt met VEEL vlees. Tip voor de vakantiegers in NLD, probeer een niet rokende BBQ te maken en en extra vlees. Gegarandeerd een succes.

Op zondag was het dan eindelijk zover. Onze eerste safari, een oceaan safari wel te verstaan. Allemaal veilig in de reddingsvesten gehezen en klaar om te gaan. Op een rubber speedboot met 10 pers. scheuren we midden de oceaan op, want er zijn walvissen gespot! Een groepje van 3 walvissen vergezellen wij een stukje op de rit richting Zuid-Pool. Deze beesten zijn echt groot! Afgezien van de we niet heel dicht bij komen komt de staart regelmatig even boven water. Soms springen ze het water uit, dat is om de 'parasieten' van hun huid af te plonsen als ze irriteren. Verder kwamen we nog een school dolfijnen tegen (+/- 25 st) die vrolijk met ons een stukje mee zwommen.

Helaas geen sardientjes in scholen gespot zoals we hadden gehoopt.

Op de terugweg nemen we een B route dwars door het fantastische landschap van Zuid-Afrika. Onderweg staat het verkeer in eens vast. En er is niets in de buurt, uitgezonderd een treinspoor en strand. De mensen staan hier met kratten vol vis en proberen die nu te verkopen. Ook wij besluiten even te kijken, te laat het was een kleine school vis en veel is al weg. Op zee zien we nog wel een paar 'donkere' vlekken wat scholen sardientjes zijn. Het goede nieuws is, er is nog veel meer onderweg!

Vandaag, 16 juni, is het Youth Day. Dat is een nationale feestdag hier. De jeugd is een snel krimpende groep van de bvolking hier door alle HIV met daaraan gerelateerde dingen.

1. Fenneke:
    16 juni 2008
    HA Klaas,

wat een stoere foto's, heel gaaf om dat te zien.

Tof dat jullie ook lekker dingen naast trauma kunnen doen.
    Hier vandaag aan het anders enerverende maatschappelijke gezondheidszorg begonnen.
    Maar als verzetjes van de week wel een symposium over gehandicapten in de tropen, een conservatoriumafstudeerconcert en natuurlijk de bruiloft van Ton en Judith, dus ik zal niet klagen!

Groetjes,

Fenneke