Een 'normale' week

13 juni 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Afgelopen week begon weer wat rustiger te worden. Doordat wij nu zelf zoveel patienten zien is de wachttijd gereduceerd to 0 kunnen/mogen we eerder weg. Waar wij eerst tot 16:00 in het ziekenhuis aanwezig waren, liggen we tegenwoordig om 16:00 op het strand.

Op donderdag werd er een grote rampenoefing gehouden op z'n Afrikaans. Dat wil zeggen dat er op het vliegveld een een vliegtuig (lees bus) ontplofte en de brandweer dat uiteraard moest blussen. Dus bus, bedoel vliegtuig, explodeerde om 11:00 (0,5 uur te laat:)) terwijl de medische huldiensten om 10:30 al gealarmeerd waren en voor het hek stonden te wachten om 10:55 omdat de bus nog moest exploderen. Uiteraard was er heel toevallig een grote leger helicopter ook al paraat op het vliegveld en nog veel meer. De dramastudenten die de lotus pt waren, lagen gezellig giebelend in het veld terwijl ze een comateuze patient aan het spelen waren. Ook moest regelmatig even verteld worden dat zij 'gewond' waren en geacht werden dat ook zou uit te beelden.
De gewonde patienten zouden evenredig over de stad verdeeld worden. Dus er zouden een aantal zwaargewonen (code Rood) en een x aantal minder zwaargewonden (code geel) naar ons komen. In totaal een stuk of 10. De eerste rode kwam met de heli. Zoals gebruikelijk was de politie al een halve dag ervoor begonnen met het afsluiten van de weg aan de voorzijde van het ziekenhuis en afzetten van de landingsplek van de heli. Iets wat anders uiteraard ook niet procedure is.
Nadat het bericht doorkwam dat er nog 8 'gele' zouden komen per bus besloten we maar te gaan lunchen. Zo gaat het hier, want de kans is groot dat ze niet komen. Niet veel later arriveerde er een andere helicoper, die van de Police. Die had even boven een ander zkh rondgecirckeld, maar daar stond niemand op de heli/pt te wachten. Daarom zijn ze uitegweken naar ons. Het kan allemaal, zelf bij een vooraf aangekondigde oefening.
Deze pt hebben Dr. van Rijn en ik gered. Het was een gele pt met alleen een paar brandwonden. Dat konden wij nog wel aan. Na de magische woorden, sta op en loop, verliet de pt 15 min later het ziekenhuis. De overige patienten zijn niet gekomen en dat was wel jammer. Al met al waren ze hier bijzonder tevreden over het verloop van de oefening,... Ik vond het gewoon leuk om het eens mee gemaakt te hebben!

Vandaag is het vrijdag de 13e. Afgezien van de 'standaard' MVA's die alleen komen om geld van de staat te incasseren is het niet extra spannend op deze dag. Owja toch wel even een vermeldenswaardig verhaaltje.
Als ik voor de 3162e keer deze ochtend naar de wachtkamer loop om een pt te onderzoeken, stuit ik op een spoor. Een spoor van rode drupjes de wachtkamer in, te vergelijken met kleinduimpje en en zijn spoor door het bos. Door eenvoudig weg naar het einde van het rode spoor te kijken stel ik de diagnose hoofdpijn + bloedende hoofdwond = AU. Dat noemen we een diagnose 'a vue'. In de hoek zit een Indische man rustig met een zakdoek op zijn hoofd. Hij zit nog, ademt dus zoals het naar de maatstaven van hier gaat is dit niet acuut. Toch sta ik te popelen om de zakdoek van zijn hoofd te halen en kijken waar al het bloed vandaan komt. Omdat ik het gewoon weg niet kan laten doe ik dat ook, en blijkt een keurige rechte snee van +/- 15 cm te zitten wat vrolijk als een overkokend melkpannetje bloed lekt.
Samen met Dr. van Rijn (Jordy voor mij :) ) neem ik deze man mee naar de hechtkamer om te kijken wat er nu precies aan de hand is. Netzo als bij Mr. Heamatoom is hier ook sprake van een slagaderlijke bloeding (2x maal) en dat produceerd helderrood bloed. Met al mijn chirurgische kennis start maken we de hoofdhuid open om op zoek te gaan naar de vaatjes. Met klemmen en wat goedgeluk hebben 2 vaten afgebonden en leek het bloeden gestopt. Zoals een echte Hollander het water een halt toe kan roepen, werd ook hier hollands glorie vertegenwoordigd.

In een restaurant hebben we naar het voetbal gekeken, en zijn dus op de hoogte van de plaatsing van de kwart finale van a.s. zaterdag?

Een aantal nieuwe Afrikaanse kenmerken die mij zijn bijgebracht deze week:
TIA: This is Africa (als iets gewoon niet gaat zoals je verwacht maar dan het worst case senario)
African TV Ch1: Het kampvuur, iedereen blijft er uren naar kijken en de meeste mensen hebben geen TV
African Massage: Een hele slechte weg, waardoor je door het schudden van de auto een slechte massage krijgt.

1. bert:
    17 juni 2008
    jo klaas,
    grappig stukje....en wel wee rmooi om te lezen dus. nou tot zover mijn 2e stukje. bel je binnekort nog steeds!! ja..ff " druk" hier..mzzl b