1,2,3.... Jump!

9 juni 2008

Het weer zag er stralend uit. Vol frisse moed ging ik naar het postkantoor op loopafstand van ons backpackers hostel. Onderweg werd ik vrolijk gegroet door een aantal aapjes die vrolijk met elkaar aan het spelen waren in de berm en bomen. Dus vandaag een nieuwe poging ondernomen om post te sturen.

Nu het mooi weer was, gingen we nogmaals naar het Oribi Gorge Park. Vandaag maar eens een wandelingetje maken en kijken of er nog wat leuke beestjes te spotten waren. Maar eerst eens kijken bij de 'extreme 5'. Dit is een soort out-door adventure bureautje die vanaf een waterval een aantal activiteiten hebben. Een daarvan is aan een koord naar beneden springen, een vrije val van ruim 2 sec (100m) en dan soepel over gaan in een slingerbeweging van een schommel. The giant Gorge Swing (de hoogste van de wereld claimen ze hier).

Even kijken bij het randje. Tja en dan sta je op het randje op 1 m daarvandaan tenminste. Je kijkt uit over een schitterende vallei en bemerkt ook dat de waterval loodrecht naar benedenloopt. Vooraf dacht ik, oke, ga gewoon even springen. Nu ik er zo sta beging ik tcoh te twijfelen. Nadat ik mn logische verstand op 0 heb gezet, besluit ik toch maar te gaan springen en haal een kaartje. Afgezien van ons 3 was er verder niemand die aan het springen was, zodat ik het kon afkijken o.id.. Een keurig tuigje wordt aangemeten en hoe strakker die begint te zitten, hoe meer ik mn hartslag in mn keel voel kloppen. Als echte stoere vent loop ik naar het touw en laat me vast klikken en bedenk me ondertussen dat het toch eingelijk wel hoog is. Wat nou als,.... Stel je voor dat. En dat allemaal terwijl de 'Crew' uitleg geeft en mij ondertussen naar het randje op de markering positioneerd. Het enige wat mij bijgebleven is, was dat ik bij 3 moet springen (vrij essentieel lijkt me). Dus 1,2,....3 En vanbinnen gaat de handrem erop. Zo onnatuurlijk om je zelf een enorme diepte in te storten. Ik sprong dus niet. Niet getreurt want de man achter me telde vrolijk door 4,5 en daar vloog ik zo hop over het randje. Dit nadat ik wat extra kinetische energie van zijnhand in mn rug had gekregen waardoor ik als het ware alsnog van de berg afsprong. Daar viel ik, geen idee wat mij gebeurde. En deze 2 sec duurde lang, heel lang. Ik zag de wereld aan mij voorbij vliegen en niet omdat ik dacht dat dit het einde was, maar gewoon door de snelheid van de val. Gelukkig daar spande het touw zich en maakte ik een enorme slingerbeweging over de boomtoppen in de vallei. En nu voelde ik me opgelucht, helemaal trillerig van de adrenaline, maar wel goed. Het klinkt stom, maar voelde me wel goed. Afgezien dat ik weer veilig ben opgetakeld en richting huis zijn gereden zijn we deze dag op een normale manier door gekomen. Er was weinig anders om deze dag voor mij nog zo te overtreffen!  Dit was mijn hoog(s)te punt voor deze dag.

1. joost:
    hee Leuk Klaas!!
  2. Inge:
    ik doe het je zeker niet na:P ik had denk ik na 6 nog blijven staan:P Gaaf

Dikke kuss Inge
  3. willie de vries:
    10 juni 2008
    wat een ervaring, ziet er goed uit.
    Groetjes van ons allen simon , willie, boudewijn, florian en ewout
  4. Bas:
    12 juni 2008
    Hey Klaasje,
    Ik mis wel een beetje het bloed en de wonden in je verhaal. Maar vooruit, een dagje zonder patienten is ook lekker.
    Goed nieuws van mijn kant: Ik heb vandaag gehoord dat mijn artikeltje definitief geplaatst gaat worden in het NTVG, woohoo!
    Je krijgt vast weinig mee van het EK daar, maar de eerste wedstrijd tegen italie hebben 'we' (ja jij ook!) met 3-0 gewonnen. Morgen, vrijdag dus, spelen ze tegen frankrijk. Spannend he? :-)

Bas
  5. Reinier:
    12 juni 2008
    Hoi dokter Klaas,

Ik heb je eerste en dit bericht gelezen, indrukwekkende ervaringen! Je gaat je veel beter realiseren hoe goed we het hier hebben. Hopelijk kom je weer gezond terug! Je hebt trouwens talent voor schrijven :)
  6. Fenneke:
    14 juni 2008
    ha klaas,

goed bezig! Klinkt als een beetje een verslavingsgevoelige sport! MAar wel erg stoer!

Hier was het gister dolle pret in de stad met 4-1, ergens diepten mijn buren nog wat vuurwerk op en ook de toeterende auto's zorgden voor tropische sfeer!

Aangestoken door jullie reislust ben ik aan het kijken of ik in januari (ja dan ben ik nog steeds niet afgestudeerd) naar Calcutta kan.

Groetjes,

Fenneke
  7. Arda:
    14 juni 2008
    Hallo Klaas,
    Wat een geweldige dingen doe jij daar! Super zeg!
    Ik volg met bewondering je avonturen.Ik zou willen dat Bas wat avontuurlijke was, kon ik lekker met hem mee.. {Al was het maar als huishoudelijke hulp Ha Ha Ha}Maar misschien wel met Robbert de vlag hangt bij ons uit voor hem ja geslaagd voor de havo!
    En ja Klaas natuurlijk mis ik je ook heel erg...
    Succes bij alles wat je nog gaat doen..
    Gr Arda
    :-)
  9. Jennifer:
    15 juni 2008
    klaas,!
    eindelijk het bericht waar je al die tijd al op zat te wachten :D ik was namelijk een klein beetje de sitenaam kwijt maar met de hulp van je bro's ben ik erbij

maar eum damnnn die foto's is dat nou echt nodig?? ik word er al eng van alleen al naar kijken laat staan het aanraken ieiewieiweiwieiw maar iemand moet het doen en jij doet het geweldig dat weet ik zeker:) hoop dat je daar nog super mooie & leerzame tijd beleeft en natuurlijk goed op jezelf letten!!

je blogs zijn mega spannend.......tijd voor een boek ;)

Liefs Jennifer
  10. Marjolein:
    16 juni 2008
    Hey Klaas,

Leuk om al die verhalen te lezen en foto's te bekijken! Die jump ga ik je in ieder geval nooit nadoen. Niets voor mij!!! Maar volgens mij kom je straks terug in NL, met alleen maar wilde en spannende verhalen.

Tot snel, X Marjolein