Vuurwerk

25 juni 2008

Hele kort even een ander verhaaltje van een dag eerder.
Tijdens onze dagelijkse gezamelijke tocht naar de supermarkt zagen we rook. En zoals ik heb geleerd geldt: waar rook is, is VUUR!. Nog even voor alle duidelijkheid, gezien onze gezamelijke veiligheid, gaan we altijd met z'n 2e opstap. Zo is de kans kleiner dat er ons iets overkomt.

Afgezien daarvan wilden we toch wel weten waar al die rook nu toch vandaan kwam. We schatte in dat het ongeveer 10 min lopen was, en dat moest er nog wel bijkunnen. Het was tenslotte nog licht.

Op de Victoria Embankment stond een gebouw in vuur en vlam. Het was pas voor de 3e keer dit jaar, dus de brandweer kent het gebouw van binnen en van buiten. Tegen de tijd dat wij arriveerde was er al 1 hele heuze bluswagen, met welgeteld 1 brandweerman aan het blussen en de andere slang liep naar de hoogwerker die vanaf boven zou gaan blussen. Vooral, ook hier, geen haast. De brandkraan, zo'n paaltje uit de grond, stond vol open. Uiteraard zonder slang eraan, want rember This is Africa. Alle tegens voor het gebouw zijn schoongespoten. Altijd handig.

Verder waren alle overige hulpdiensten over vertegenwoordigd. De politie zat dichtbij, in de auto maar wel met een krantje voor z'n neus. De ambulance broeders van verschillende bedrijven waren aan het wachten op eventule slachtoffers om daarna de patient voor elkaars neus weg te roven. Hier is er echt een harde concurrentie strijd tussen verschillende particuliere ambulance bedrijven die per patient betaald krijgen en met de mooiste auto's rondrijden. Daar moeten dus wel patienten voor komen.

Wat opviel was dat we echt gewoon door de bluswerkzaamheden heen konden lopen. Dat verbaasde ons. Omdat het thuis niet kan, toch even een kijkje nemen van dichtbij. Nou wat er precies aan de hand was, zie foto's :)