Hans Brinker de 2e!

26 juni 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Zo de titel zegt voldoende om het hele volgende verhaal te dekken!
Nu vraag je je natuurlijk af, wie was dat ook al weer?! In dat geval is het tijd om samen met even je geheugen op te frissen.

Ik zal beginnen bij vandaag. Samen met Jordy was ik een vinger aan het exploreren op zoek naar een visgraatje. Hoe deze dappere daad van het verwijderen van het graatje gaat, zie Jordy's site:) Het kwam erop neer dat Jordy vuistdiep in de vinger zat te vroeten en ik in mijn ooghoeken een brancard naar de crash room gereden zag worden. Dat betekent alarm fase ROOD! Gezien de expertise van Jordy op het gebied van kleine handchirurgie kon ik dat met een gerust hart achter laten.

In de crashroom (1 deur verder) lag een jonge man, 22 jaar, getint. Het verhaal was niet bekend, afgezien dat hij voor het ziekenhuis uit de taxi was gekieperd en zijn t-shirt (was zwart) nat en rood was van het bloed. Het sopte er echt in. Deze jongen lag totaal slap, zelf ademend op de brancard. Wat opviel, was dat hij zweete en een hoge heart rate had, wat zoveel wil zeggen als ik ben heel veel bloed kwijt en ben hard opzoek naar wat extra circulerend vermogen. Het eerste wat ik deed was het open snijden van het shirt om de wond te zien waar al het bloed vandaan kwam. Net boven zijn borstbeen had iemand, waarschijnlijk, ongevraagd een kleine snee gemaakt a 2cm. Hier kwam geen bloed (meer uit) en de bloeddruk was niet te meten laag. 1+1= niet lullen maar vullen! Ondertussen werd de crashcar klaargezet en ging de zuster de chirug bellen, STAT!

Met de dikste naald die ik kon vinden, diende ik een pijnprikkel toe zonder enige vorm van reactie. Gelukkig zat de 1e naald in 1x goed in een vene. Ook de andere (voor de liefhebber oranje naald a 300ml/min) naald prikte ik in 1x raak in zijn arm en liet de de zuster het niet lullen maar vullen protocol in gang zetten. Terwijl ik de ene kant op keer, m'n hoofd draaide, nog een keer met mn ogen knipperde en terug keek zat de eerste zak vloeistof er al zo goed als helmaal in. Soort van 1-0 gevoel gaf dat.
Als gevolg van deze succesvolle strategie dat er weer circulerend vermogen kwam om rond te pompen, begon er met een aardige pulserende straal een fontein van zijn bovenkant borstbeen richting zijn neus! Shit, was het eerst idee, je moet wel een beetje meewerken,... Met een stapel gazen probeerde eerst de zuster het hevig bloedende gat net boven zijn sternum dicht te drukken, echter zonder bevredigend resultaat. Toen schoot mij het fantastische verhaaltje van een jongentje binnen, Hans Brinker te binnen. Wie kent hem niet?! Deze mytische figuur heeft nederland eigenhandig gered, door zijn vinger in een gat in de dijk te steken! Met al mijn kennis van het verhaal, koos ik een passende vinger uit (wijsvinger) en kon die helemaal in het gat stoppen. En,....Het stopte! 2-0
Tja afgezien van dat deze rakker inmiddels gedeeltelijk bij kennis kwam, wat onrustig werd omdat er een blaascatheter werd ingebracht was het wachten op de chirurg. Een afevaardigde van de chrirugie nam de benarde positie van mij over en stak zijn vinger in het gat. Je hele vinger kon je in het gat stoppen, alsof het ervoor gemaakt was!
Niet veel later liepen we in een sneltreinvaart door het ziekenhuis naar Theatre (de OperatieKamers=OK). Met de lift moesten we naar de 3e etage. Dat is hier een hele sport opzich.

De lift gebruiksaanwijzing: ergens op een pilaar 5 mtr bij de lift vandaan kan je aangeven naar welke verdieping je wil. Dit kan NIET in de lift. Dus het is niet mogelijk (ook niet met spoed) om een lift te pakken en dan zomaar ergens te laten stoppen. Op de pilaar kan je aangeven waar je wil stoppen en er wordt dan een lift toegewezen. De personen staan normaal gesproken keurig in rijen voor de toegewezen liften te wachten en twee bewakers zien eroiptoe dat iedereen braaf achteraan sluit. Dat is echt niet handig, maarja This is Africa.  Dus nadat we telkens in de grote hal voor de arriverende liften gingen staan, was het een gok of deze lift naar de goede verdieping ging. Inmiddels 5 liften verder, kwam er een schoonmaker die ons er op attendeerde dat de service lift wel gereed stond en daar ook een brancard in paste. Wij daarheen en rechtstreeks naar OK.

Daar was al een OK gereserveerd, anesthesioloog stond klaar en de vaatchirurg kwam in huis. Waar hij onder werktijd vandaan moest komen is voor mij een groot raadsel, maar hij deed zijn werk goed. De a. carotis commis bevatte een vinger groote opening wat werd verwijderd en vervangen door een stukje nieuw kunstof vat.

Al met al, een geslaagde opvang. Om 15:00 was de pt binnen, 15:45 op OK en 16:20 zat er een nieuw vat in. Veel sneller krijg je het in NLD ook niet! Helaas van deze spannende gebeurtenis geen fotos. Alles was een beetje nat en vies van een helder rode vloeistof.

Om het goed te maken staan er wel wat andere foto's op.

1. Fenneke:
    26 juni 2008
    goed zo dokter Klaas.

Zo zie je maar het kennen van je klassiekers en opletten bij dr Henny levert je altijd op!

Ach en ramptoerisme is ook toerisme!!

Hoeveel merk je van de onrust in Zimbabwe daar op straat?

vandaag meegelopen met dienst voorzieningen van UWV. Wel leuk aangepaste auto's en werkplekken gezien.

De auto had rem en gas met armbediening in zijportier en lampen/claxon gingen met drukknoppen in de hoofdsteun.

Het is hier echt verbrandweer, wat mij natuurlijk overkwam in Delft afgelopen zondag, het was waaierig en beetje bewolkt, maar tussendoor verbrand je dus wel!

Tot snel,

Groet,

Fenneke
  2. Inge:
    26 juni 2008
    het lijkt wel een potje voetbal:P!!!
    Al snap ik af en toe niet helemaal wat je met alle moeilijke woorden bedoeld:P toch vind ik wel dat je goed bezig bent:P!!
    De foto's zijn niet voor mijn ogen bestemd zoals ik het nu zie:P!!!
    Schatje succes nog even en daarna heel veel plezier!!

Kuzz Inge
  3. Jack:
    27 juni 2008
    Mooie "actie" foto's Klaas!
    keep it up!
  4. Rob, Tas & girls:
    Hey dokter Klaas,

Well done! Weer een leven gered!! Super joh deze verhalen. Fijn te weten trouwens dat je de handchirurgie kunt doorsturen naar Dr van Rijn!

Keep up the good work!

XX Tas
  5. Koos:
    27 juni 2008
    Zat je toevallig niet met je vinger diep in z'n aars?
  6. Jacomar:
    29 juni 2008
    Hey Klaas,

Goed bezig jongen!!

XXX Jacomar
  7. Nelleke:
    30 juni 2008
    Wat ben je toch een held ! ;)