Viva la Warzawa

25 juli 2009 - Warsaw, Polen

Om 1.30uur ging de wekker, thuis in Delft. Dit was dan echt het begin van de vakantie! Niet veel later, stond Jordy met de witte bolide voor de deur en kon de reis dan echt gaan beginnen. In Nederland en Duitsland konden we goed doorrijden en files waren er (in het holst van de nacht) niet.  Op de wegen in Duitsland viel op dat alleen het verkeer wat voor je rijdt telt. Wat achter je rijdt, maakt niet uit. Dat wil zeggen, dat als iemand naar links wil, dan gaat deze vaak ook zonder goed te kijken. Tijdelijk uit geweken naar de meest linker baan, wordt je getrakteerd op een disco van knipperende groot lichten van Duitsers die met 180-200km/h doen alsof ze haast hebben.

Eenmaal in polen aangekomen, blijven de wegen goed. De 3 baans snelwegen hebben we verruild voor enkelbaans wegen, zoals de porvinciale wegen in Nederland. De snelhed hier variert (officieel 90 km/h) tussen de 60-140km/h. Inhalen voor een bocht, dubbel doorgetrokken streep, kan hier allemaal. Als dat maar goed gaat zou je zeggen. Nou dat gaat het gelukkig bijna altijd, tot dat we in de enigste file van het land staan. Twee voertuigen zijn past-boem-ho op elkaar geknalt. Daar zagen wij niets van, omdat we achter in de file aan mochten schuiven. Jordy besloot om bij de Jam-verkoper langs de weg eens te gaan informeren naar de oorzaak van de file. In zijn beste Pools en vooral met veel handgebaren wordt duidelijk dat hier sprake was van een typisch gevalletje boem = ho.

Ook moet er regelmatig aan de inwendige auto gedacht worden, en dat betekent tanken. Wat opvalt is dat de benzine hier +/- 1.20 Euro kost en niet alleen de auto getankt wordt. in de kiosk van het pompstation kan de keuze gemaakt worden uit tenminste 30 (!) verschillende merken en volumes van,...Vodka. Bij de lunch, welke we in een truckers restaurantje namen, bleek dat dit een gebruikelijk goed is bij de truckers hier. Tja, alcohol en verkeer. Blijkbaar lopen de Polen dan echt (gedeeltelijk) op alcohol.

Na een heel voorspoedige reis, brengt de tomtom ons in Warzawa (of iets degelijks) beter bekend als Warschau. Hier begint het echte creatieve rijden, en vooral het aan je laars lappen van de verkeersregels als je voor het donker nog bij het volgede kruispunt wil zijn. Hier geldt duidelijk het rest van de sterkste in het verkeer. Gelukkig kunne we met onze Saab, ala model sloep, alle trabantjes makkelijk de baas en kom dt awel goed. Wat echt opvalt is, dat hier weinig rijdende wrakken op de weg te vinden zijn. Ook de stad oogt moderner dan ik had gedacht.

's Avonds gaan we opzoek naar eten. De receptioniste van ons Hostel (Natans Villa) raadt ons aan om Pirogie te gaan eten. Dit zijn sneeuwballen gemaakt van gestampte aardappels en kaas, gefrituurd en wel. Op de eerste dag, na een lange reis hebben we toch maar gekozen voor iets 'westers'. Morgen gaan we da echt integreren met de Polen.

Na het eten, koersen we naar 'het' uitgaansdistrict van Warschau. Allemaal hippe koregjes, moderner dan in Delft e.o.. Eigenlijk heb ik gewoon het idee dat ik in een heel westerse stad ben. Alleen ik begrijp nog niets, maar dan ook niets van de taal. De woorden zijn nog potentiele tongbrekers (al gaat dat al iets beter) en zijn de letters door elklaar gehusseld en moeten we ze zelf in de goede volgorde plaatsen.

Bij het bestellen van bier is er altijd een lastige keuze. Doe ik 1 bier van of 0,4 of 1 liter. Andere maten zijn er niet. Tja, meest voordelige volume is toch die grote,... Dit past toch wel een beetje bij het vooroordeel dat de Polen veel alcohol consumeren. Des te meer dat op de terugweg vanuit het centrum naar ons stulpje nog iemand tegenkomen. Een duidelijk dronkensmansgang met klanken geproduceerd met een dubbele tongval wordt geobserveerd, waarschijnlijk op basis van een alcohol geinduceerde cerebelaire ataxie. In de hand van deze man een duidelijk witte fles (zoiets als wasbenzie) met 2 duidelijke logo's erop. De een is een grote oranje driehoek met een doodshoofd en de andere met het teken van brandbaar. Mijn optelsom van drinkbaar, lekker en aanwinst door de gezonheid was snel gemaakt, en hier wordt echt alles gedronken.

Al met al, een lange reis, een hoop gezien. De stad is grijs en grauw met grote oude soviet gebouwen. Het echte 'oostblok' is hier vervangen door de 'westerse kapitalistische' invloeden. Het komt wel goed met ons! :) Tot binnenkort en de foto's die volgen.

1. Oma de Vries:
    25 juli 2009
    Klaas en Jordy,
    Wat hebben jullie al een stuk gereden.
    Eigenlijk tikt ik zomaar je naam aan op de laptop.
    Maar was hoogst verbaasd dat het eerste (korte)verslag er al op stond.
    Tot de volgende keer.
    Oma de V.
  2. hartholt:
    26 juli 2009
    niet te veel pivo. Dat beinvloedt de rijvaardigheid in negatieve zin.
    Wat hebben jullie een stuk gereden op de eeste dag. Bram is weer thuis. Deed niets dan liedjes zingen. was het moeilijk om een internetverbinding te bemachtigen in Warschau? Hebben jullie een leuk hotel of jeugdherberg? Of slapen jullie in dat 2 persoonstentje. Hier stond in de krant dat het noodweer is geweest in Oost-europa. In Minsk (Wut-rusland) stonden de straten blank.
    Papa
  3. Rob, Tas & girls:
    Hoi Klaas en Jordy,

leuk om te lezen dat alles goed is gegaan. Geen last van het weer gehad zo te horen, gelukkig maar! Ik ben erg benieuwd naar de volgende verhalen! Ik nu verkouden maar gelukkig geen Mexicaanse griep zo lijkt het hahaha. Veel plezier nog en idd niet te veel pivo onderweg!

Liefs Rob en Tas
  4. Oma de Vries:
    Beste Klaas en Jordy.
    Het spijt me dit te moeten schrijven.Maar dit vind
    ik gewoon niet leuk.Waarom die waaghalzerij?
    Jullie beiden met zo,n prachtig diploma in de tas
    gedragen jullie als twee roekeloze jongens.
    Wees wijs,geniet,maar zoek niet het gevaar op!
    Door mijn bezorgdheid deze felle reactie.
    Maar goed bedoeld!Liefs van Oma de V.
  5. Oma de Vries:
    27 juli 2009
    Sorry,beste mannen,m,n onaardige reactie op jullie
    uitvoerig verslag van het begin van de vakantie.
    Heel goede reis verder en ik kijk uit naar het volgende
    hoofdstuk.Dag.(het is maandag ochtend negen uur.)
    Oma.
  6. joost:
    yo Klaasie,

leuk verhaal, waar blijft de volgende???/

oei joost
  7. Nelleke:
    Joehoee!!

Leuk verhaal! Verre reis zo in 1 keer! Ik hoop dat jullie nog veel meer leuke dingen meemaken!

Groetjes Jeroen en Nelleke
  8. Inge:
    Heej lievertje.

Hier even een berichtje van mij uit Spanje.
    Wat klinkt het allemaal leuk wat jullie aan het doen zijn.
    wij genieten hier ook.
    We vragen ons alleen af waar je foto met kale hoofd is maar daar gaan we nu maar naar op zoek.

Heel dikke kuzz

Renske en Inge