Aftellen voor 'Røndje Öostzee!' is begonnen!

23 juli 2009 - Thuis, Nederland

Na vorig jaar op dit blog alle avonturen van Klaas in het spannende Afrika met jullie gedeeld te hebben, komt er nu een vervolg. Over 24 uur vertrek ik samen met Jordy, reisgenootje met wie ik ook centraal Afrika wist te overleven, naar het verre Oosten. Het verre oosten van Europa wel te verstaan.

Na alle ontberingen in het hete Afrika overleefd te hebben, wordt er nu gekoerst naar een "koud" oost Europa, including Polen, Litouwen, Letland, Estland. Omdat het in de winter daar veel te koud is gaan we nu in de zomer. Dit maal gaan we niet op zoek naar leeuwen en inheemse volksstammen maar op zoek naar het aloude 'warme gevoel' van Moedertje Rusland. Tenminste hoe het was, want Moedertje Rusland is in deze landen al een tijd geleden met pensioen gegaan. Toch verwachten we hier nog het 'echte'  Oostblok leven tegen te komen, met grote grijze gebouwen en weinig luxe.

Met onze speciaal voor deze tocht aangeschafte Saab 900c (bouwjaar 1989), gaan we alles zelf rijden. Voor de volledige specificaties (zoals het verwaarloosbare kilometerstandje van 310.000km) verwijs ik jullie graag naar de site van Jordy.

Omdat Jordy en ik ongeveer het zelfde programma gaan volgen op deze vakantie het reisschema. Eerst scheuren we naar Polen. Niet om mensen op te halen om hier te werken, maar om daar te kijken naar de schitterende stad Warschau en een natuurpark waar de zeldzame Europese Bizons voorkomen. Daarna rijden we tussen een uithoek van Rusland en Wit-Rusland door naar Litouwen om daar de toerist uit te hangen. Mocht de auto nou beginnen te rammelen of wat onder delen te verliezen, geen enkel probleem. Het laatste stukje kunnen we dan duwen of gesleept door de lokale paard-en-wagen ANWB naar Tallinn alwaar de veerboot naar Stockholm op ons wacht. Dit is het thuisland van de Saab. Het is ook niet voor niets dat deze auto de camouflage kleur wit heeft gekregen, omdat er lange perioden met sneeuw in het land zijn. Handig,...

Lang zullen we echter niet wegblijven. Over ruim twee weken moet er weer gewerkt worden. In de tussentijd, zullen we jullie zoveel mogelijk (proberen) te laten mee genieten van onze avonturen in (ex-)moedertje Rusland. Krijgen we het hier niet heel warm van, dan is er glukkig nog het bekende Russische gemeente pils, Vodka! Ik zeg [na zdorovje] en veel leesplezier.

1. Fenneke:
    23 juli 2009
    beste heren,

heel veel plezier! rij voorzichtig en behouden vaart!

groetjes,

Fenneke
  2. Oma de Vries:
    24 juli 2009
    De woorden ,die Fenneke koos zouden ook mijn woorden kunnen zijn.
    met erbij:Alle Goeds!
  3. Oma de Vries:
    24 juli 2009
    Ik kijk uit naar jullie spannende verhalen.
    Oma de V.
  4. astrid:
    24 juli 2009
    Ik wens jullie heel veel plezier, kijk nu al uit naar de avonturen met de "Saab".
  5. Jacomar:
    hey Klaas,

Heel veel plezier op vakantie!! Doe idd voorzichtig, wapper geen rode zakdoek voor die neuzen van de Europese bizons en geniet van jullie vakantie...

Liefs Jacomar (en Martin)
  6. hartholt:
    24 juli 2009
    Ik sluit me bij oma de Vries aan: We zien uit naar jullie spannende verhalen.
    Denk er maar veel aan de Nederlanders in de 16e eeuw rijk werden van de handel rond de Oostzee.
    Albert
  7. Nelleke:
    Beste Klaas,

Ik sluit me volledig aan bij Fenneke en oma. Ook ik hoop op een behouden vaart en terugkomst EN spannende verhalen.
    Veel plezier en wees voorzichtig met de spiritus en VVodka.

Groetjes, je bezorgde zus
  8. Marjolein:
    Veel plezier!!!
    Ben benieuwd naar je verhalen!

Groetjes,
    Marjolein