Route 66 Polski

27 juli 2009 - Neringa, Litouwen

Een nieuwe dag, een nieuwe ronde. Nadat ik eindelijk was bijgekomen van wat Jordy had gegeten in de avond ervoor, specialiteit 'in boullioun gegaarde varkens enkel gewrichtje'. Smaakte overigens prima.

Om de Europese Bizons te kunnen zien, moest Warzawa met alle hippe jonge mensen ingeruild worden door het dorpje Belowieza in het oosten van Polen op de grens van Wit-Rusland. Een stukje van 'slechts' enkele honderden kilometers, wat ruim een dag kost.  De gemiddelde snelheid is laag. Dat heeft niet zozeer met de wegen zelf te maken, maar meer met dat op elke hoek van de straat een stoplicht staat en er veel wegwerkzaamheden zijn. De werkzaamheden worden mede betaald door jullie, dus namens de polen bedankt voor de EU subsidie.

Polen hebben echter geen geduld. Dus ook het asfalt wat er net 10 minuten ligt, wordt gewoon weer gebruikt. Een bordje spoorvormin is tenslotte zo geplaatst. Uit het subsidiepotje komt ook voor elk dorpje een bord met radarcontrole en jawel een echte flitspaal, bedankt! Elk dorp, hoe klein dan ook (iets met 3 huizen is een dorp) heeft die dingen gekregen. En ja, iedereen in de dorpjes rijdt rustig.

Het dorpje Bialowieza, bekent als het jachtterrein van de Russische Tsaar met paleis (welke er niet staat omdat het als brandhout is gebruikt) ligt echt in een uithoek. In de 20 km rond het dorp is alleen oerbos te vinden en verder helemaal niets.

Owja we waren hier voor de bijna uitgestorven bizons. Even een korte uitleg, rond 1960 waren de beesten in het wild volledig uitgestorven. Gelukkig bleken er wereldwijd nog 50 in de dierentuinen te leven. Deze zijn gefokt en tadaa nu zijn er alweer 300 bijna broertjes en zusjes bizons.

Die willen we wel zien! In ons hostel proberen we een tripje te regelen in een park zo groot als Utrecht om die bizons te zien. Een dronken Litouwer ziet handel en probeert ons een tour aan te smeren. Ware het niet dat deze beste man een partiele linguale paralyse had opgebouwd door een ethanol intoxicatie. Als we mee zouden gaan, kon dat op z'n vroegst morgen omdat hij dan nuchter wakker werd, en aan de thee zou gaan. Dit werd al snel verruild voor proberen aan de thee te gaan. De kans dat we beesten in het wild te zien zouden krijgen met een tour is blijkbaar niet heel groot, dus werd het miniatuur reservaat bezocht waar deze beesten ook leven (soort hele grote kinderboerderij) in soviet stijl. Niets fancy, wel een hek, verroest met gaten, dat hield de beesten binnen. Omdat er niets, maar dan ook niets anders in de buurt te doen was(binnen 1 dag te regelen), hebben we besloten om direct de volgende dag, 287 naar Litouwen af te reizen.

Kortom: veel jonge mensen wonen in de steden van Polen omdat er op het platte land niets te doen is. Steden zijn modern en bruisen van het leven. De wegen worden in rap tempo opgeknapt en over een paar jaar zoef je door Polen heen over nieuwe snelwegen.

1. Jacomar:
    31 juli 2009
    Hey Klaas,

Klinkt allemaal goed zeg!! Heb je de nacht in het oude Sovjethuis ook nog goed doorgebracht?? 72 euro per nacht is eigenlijk wel een koopje, hahaha... Nou ja, het gaat om de sfeer heh! En die krijgen jullie genoeg mee zo te horen..
    Wij gaan maandag touren richting Noorwegen voor 2 weekjes vissen, mountainbiken en rendieren spotten.

Liefs Jacomar