Safari Zambia

23 juli 2008 - Livingstone, Zambia

Vandaag onze laatste dag alweer in Livingstone, bij de bedkende grootste watervallen ter wereld (Victoria Falls) en de laatste levende neushoorn in Zambia.

Afgelopen morgen werden we om 07:00 opgepikt voor een frisse ochtend wandeling door de bush van het Mosi-O-Tunya national park in Zambia. Het park loopt verder in Zimbabwe waar de mensen op dit moment letterlijk onderdrukt worden, vechten voor eten en lesgeven als een zonde wordt gezien waarvoor de docenten of iedereen die een poging doet om een ander wat te leren achter de tralies beland. Hoe bedoel zo help ik een land om zeep. nadat ik dit geschreven heb, ben ik vast ook de komende 10 jaar niet meer welkom in Zimbabwe maar stond gelukkig niet helemaal boven aan mijn lijstje.

Dan terug naar de orde van de dag. Onze frisse ochtend wandeling door de bush. We werden met een gammele jeep opgepikt, die na 3x 2 minuten starten eindelijk aanbleef. Vrolijk pruttelend over de half zand/asfalt wegen met potholes (de gaten zoals beschreven in Zuid-Afrika maar dan 3x zo groot en diep).

In het park komen nauwelijks grote predators voor, dus geen grote beesten die andere beesten eten. Daardoor is er een overschot aan klein wild, wat de toeristen trakteert op een feest voor het oog. Overal schoten Duikers en Impala's (beide kleine hertjes) ergens achter de bosjes. vandaar beetje bagger foto's.

Iets verderop, pikten we 2 als soldaten ogenende mannen op. Helmaal in het groen, gepoetse kisten aan hun voeten en beide voorzien van een stevig machine geweer. Ik kan niet zeggen dat het gevoel van veiligheid nu ehct steeg bij mij. de geweren waren net niet nieuw, dus het zwarte kleurtje was door slijtage al vergaan en kon je de kolf gebruiken als spiegel. Hopen dat het werkt. Deze mannen waren trouwens onze guards tijdens de wandeling in het geval er een leeuw (die er niet is) of een olifantje besluit ons aan te vallen.

Naast giraffen, zebra's, wrattenzwijnen kwamen we ook nog bij een groot log beest, genaamd neushoorn. Deze neushoorn is op dit moment het laatst levende exemplaar in Zambia, en wordt goed beschermd. Tenminste er zit 24hr een park ranger bij om stropers weg te houden. Aangezien er vorig jaar nog 2 waren en een of andere boef de ander geschoten had.

Een goede prognose hebben de beestjes hier niet. Van de 5 uitgezette neushoorns in 1993 zijn er 4 weg. De eerste verdronken bij het overzwemmen van de rivier naar Zimbabwe (nooit doen dus), de tweede had zichzelf daarna uitgehongerd omdat hij zo verdrietig was (zij sociale beesten), de derde was foetsie en niemand weet waar hij gebleven is (rarara) en de vierde was afgeschoten. Daarna wilde nummer 5 (de laatste levende) zo hard wegrennen (geschrokken van het geluid van het schot) dat zijn pootje uit de kom vloog en loopt daar nu nog altijd mank mee. Weglopen zal hij niet,...Volgend jaar komen er weer 4 nieuwe neushoorns en dan gaat deze naar een kooi in Livingstone om *uhum* aan te sterken/bekeken te worden.

Vandaag kan ik jullie helaas niet trakteren op nieuwe foto's. Ben blij dat er internet en stroom is hier. gisteravond werd het buiten en binnen in vrij rap tempo, nadat de power load sharing voor 2 uur (en dat is kort hier) was ingegaan. Sommige gebieden van het land hebben dan even geen stroom, en als je dat over alle plaatsen van het land verdeeld, dan hoef je gewoon 1 energie centrale minder te bouwen. Handig,...

Binnenkort meer! Aan gezien dit een typisch gevalletje van TIA is, doe ik geen uitspraak over de termijn :)

ps morgen vertrekken we naar Lusaka (hoofdstad van Zambia). Daarna hopen we op vrijdag de trein te pakken naar Tanzania (Dar es Salaam) in de hoop dat hij rijdt. het kan best zijn dat de trein een aantal dagen vertraging heeft of oploopt. Daar zijn we dan ook al vaak voor gewaarschuwed en hebben ons daar op ingesteld. We komen er wel.

1. Fenneke:
    23 juli 2008
    Klinkt goed Klaas!

Bijzonder om zo dwars door Afrika te reizen.
    Hoe is het daar met de prijzen voor niet-westerse voeding, is dat ook zo belachelijk hoog, of is dat nog (voor jullie) te doen.

Van de week begonnen in de Kijvelanden, dus lekker veel sleutels overdag bij me.Gelukkig blijven ze daar achter dus ik kan ze niet kwijtraken...
    Wel bijzonder om tussen de TBS'ers rond te lopen, maar ook wel heel gaaf.

Onderzoek is ook erg leuk, maar moet nu wel echt gaan schrijven en niet de co-assistent zijn, wat wel lastig is soms.

Liefs,

Fenneke
  2. Reinier:
    25 juli 2008
    Wow Klaas, jij maakt wat mee zeg! Leuk om je uitgebreide reisverslagen te lezen, geeft een betere indruk dan, ehm, korte reisverslagen. Veel plezier nog!

Reinier
    P.S. We zitten alweer in hetzelfde team, leuk he
  3. Rob, Tas & girls:
    Hoi Klaas,

(Zie mijn berichtje bij jouw verhaal over de aankomst in Zambia). Ik wens jullie veel succes met de treinreis naar Dar en als je m'n zus ziet doe haar maar de groetjes hahaha!

Veel liefs Tas
  4. Jacomar:
    Hey Klaas,

Wederom een mooi verhaal!! En ik ben nu uiteraard echt heel benieuwd naar de foto's... Veel plezier in Tanzania!!

Liefs Jacomar
  5. bram en nelleke:
    27 juli 2008
    hee klaasie!!!!
    leuke fotos!!ze hebben ze even bekeken vanaf de computer op de camping.heel gezelig hier.we bzijn bijna echte bergbeklimmers geworden haha na vallen en opstaan..aldus bram
    Veeel plezier daar in tanzania en op zanzibar!

tot snel!! kusje je allerliefste broer en zus
  6. sandra:
    28 juli 2008
    Hee Klaas,

Leuk zeg, al je reisverhalen! Ik heb even bijgelezen, want ik had al een tijdje niets gelezen hier. Geniet er nog even van, en tot daarna ergens in Nederland! K ben benieuwd naar alle verhalen.
    Ik ben op t moment mn stage aan t afronden, nog 1,5 week en dan kom ik ook weer terug naar Nederland. Zal wel even wennen worden, na zooo lang in t buitenland! Maar ik heb er nu wel zin in, en dan weer korfballen natuurlijk.

Tot vast ergens in augustus!

Groetjes, Sandra.