Safari - Day 2 - Serengeti

3 augustus 2008

Eindelijk is het dan zover. Op naar de Serengeti. Het park der parken, waar het verhaal van de Lion King vandaan komt, daar ga ik vandaag heen! Ik kan niet wachten.

Op de weg naar de Serengeti komen we eerst langs de Ngorogoro Krater. Dit is een krater met een doorsnede van 19km (ja weer wat geleerd vandaag) wat een rest is van een oude vulkaan. Lang geleden was deze vulkaan actief wat een dikke laag vers vloeibaar gesteente over het huidige Serengeti gooide. Dat droogde op en werd hard. Zo hard dat er geen bomen in kunnen  wortelen. Daarom is de Serengeti vlak en kaal. Zo dat was even een intro.

Nu dan echt op naar het park. Zoals op de foto's van de entrance gate goed te zien is, is het echt plat en kaal. Hier en daar een verdwaald boompje en dat is het. Omdat het nu droog seizoen is, is het gras dor wat het een gele kleur in de zon geeft. Met de rode aarde hier geeft dat een schitterend beeld. En als je goed kijkt, overal zwarte stipjes. Stipjes, beesten van dichtbij. Vandaf de berg zijn allemaal stofwolken in de verte te zien. Dat zijn andere jeeps vol met toeristen.

Op eens, als een donderslag bij heldere hemel voel ik een drupje. En even dacht ik dat het niet waar kon zijn, maar toen nog een en nog veel meer. Regen! Regen in Afrika, de Serengeti en dat midden in het droogseizoen! Nouja droog is dus niet helemaal droog blijkt wel weer.

Er leven hier miljoenen beesten. De migratie, een trektocht van een miljoen WildeBeesten (soort wilde koe) is een fenomeen. Een trektocht van deze beesten over honderden kilometers naar gebieden met groen gras vlak voordat het droge seizoen begint. (zie je ook in the Lion King, daarna wordt het droog etc. Klopt allemaal als een bus). Dus die beesten waren even met vakantie. De andere beesten zijn achter gebleven zoals leeuwen, olifanten impala's, gazelles etc.

Toeristen verplaatsen zich in Jeeps en blijven staan bij iets wat bezienswaardig is. hoe meer auto's ergens staan, hoe specialer het moet zijn wat er te zien is. Door het korte gras, kan je kilometers ver kijken, en zo de leuke dingen opsporen (groepen jeeps). Zo zagen we ook een groep jeeps ergens staan, dus eens kijken. Een Cheetah! Een echte, zoals een plaatje! Nou oke, vooruit nu heb ik er ook een plaatje vangemaakt en op mn site gezet.

De Serengeti is een enorm park. Midden in het park is een primitief tentenkamp, zonder stromend water en electra. Dit werd onze slaapplek voor deze nacht. Nadat we onze tent hadden opgezet, met gebroken stokken die we gespalkt hebben met tentharingen en touw werd het tijd voor ene rustige nacht. Nouja rustig, op de achtergrond waren wat hyena's aan het huilen. Vlak voordat we bij ons tentenkampje waren, zagen we een boom met iets wat niet klopte. Bij goed kijken bleek dat die ene rare tak een Impla was die in een boom hing. Een ding was zeker, luipaarden around.

1. joost:
    7 augustus 2008
    mooie plaatjes!!
  2. Inge:
    7 augustus 2008
    heej lieve schat!
    Even een kleine reactie van mij want ben aan het werk:P!
    Wat een super ervaring lijkt me deze week! Ga vanaaf de foto's aandachtig bekijken en mis ga ik je zelfs wel even belle leuk he;)!

Tot maandag lieve schat!

Dikke kuzz Inge