Safari - Day 1 - Lake Manyara

2 augustus 2008 - Arusha, Tanzania

Na ons spannende avontuur met de bus, werd het tij dom weer eens detoerist uit te hangen. en van de dingen waar Tanzania groot in is, zijnnatuur parken. Dit zijn grote stukken wildernis, waar de mens zo minmogelijk aan moet doen om dat in tact te houden. Nou, hard werken entoch weinig doen zijn de Afrikanen hier heel goed. Dus zullen de parkener vast netzo onaangetast bijliggen als 200 jaar geleden (ook al zijnveel parken pas 50 jaar ook officieel park).

Deze berichtjes schrijf ik nu vanuit een bakkerij, waar ook een paarcomputers staan die gebrukkt kunnen worden als internet. De snelheidligt hier netzo hoog als het gemiddelde werktempo dus het duurt ookzo'n 5 minuten voordat een gemiddelde webpagina is geladen. Afgezienvan al het lawaai van de machines om ons heen, hier een verslag van desafari. Het toetsenboard zis zo afgeleefd dat er geen letters meer telezeen zijn op dit niet QWERTY toetsenboard. Al met al, wordt dit eenhele klus.

Op straat ben je hier als blanke westers ogend persoon met rugstas eengroot wandelend dollar teken. Om een of andere reden hebben ze liever $dan de lokale valuta. Nu scheelt het dat de dollar ook met eenglijvlucht bezig was toen we vanuit NLD vertrokken 3 maandnen geleden.Omdat we gewaarschuwd waren voor oplichters (wel geld betalen geen reisetc) werd ons aangeraden eerst langs het toersiten office te gaan. Daarkwamen hangen lijsten voor groepen safari;s die nog niet vol zijn. Opzo een hebben wij ook ingetekend voor een 5 daagse safari met VictoiaExpeditions.

Wij gingen voor een 5 daagse safari met het volgende programma:
Dag 1: Lake Manyara
Dag 2: Serengeti
Dag 3: Serengeti
Dag 4: Ngorogoro Krater
Dag 5: Tanagire National Park

Het Park van Lake Manyara ligt op 2 uur rijden van Arusha. Dit bracht ons een schitterende reis door het gebied van de Masaai. Dit volk, wat nog veel met kraaltjes en spiegletjes leeft en springend hapt naar Peijnenburg koek (je was een reclame in NLD) heeft een schitterende cultuur. Het enige waar ik op deze reis mee te maken krijg van de Masaai is hun aanwezigheid en kleding. Dat is nogal soort van herkenbaar.

Dit park is een klein oerwoud. Heel dicht bebosd en grensend aan hoe raad je het al een groot meer. Het park staat bekend om de klimmende leeuwen. Leeuwen die een groot gedeelte van de dag in een boom doorbrengen. Nou daar geloof ik dus niets van, want het is gene poes. En daarbij in andere parken doen ze het ook niet dus waarom hier wel. Tijdens onze avond gamedrive (staand in een jeep en dan hangend met je hoofd uit een open dak) zagen we dat dus echt. Geen grapje.

Verder waren er in dit park groep olifabten die regelmatig besloten te poseren voor een foto op de weg. Een nadeel was, als ze eenmaal staan, blijven ze ook staan. Het kan even duren, net als een open brug.

Even een stukje in het algemeen. Wij reden in een Toyota Landcruiser met opendak. Tenminste gedurende de safari's. Bijna alle safari's gaan hier met 4x4 omdat de wegen een soort van je nogal Afrikaans zijn en passend in de omgeving. Dat wil zoveel zeggen als onverhard en vol met gaten. Uit de auto mogen we niet, in geen een park. Dat zijn de regels hier. Of je moet een zak geld meenemen en dat op een afsproken plek voor een ranger neerleggen zodat hij even de andere kant op kijkt. Tja het blijft Afrika.