Oorlog & ander nutteloos bloedvergieten

26 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Een zaterdag/zondag dienst gedaan, zie daarvoor onderstaande spannende avonturen van KLaas in Afrika.

Dat is waar de krantenkoppen mee beginnen over J'burg. Waar de Afrikaanse buitenlanders met harde hand worden weggepest door de locals. Zoals eerder beschreven zien wij hier in Durban ook af en toe de gevolgen van, mishandelde (Afrikaanse) buitenlanders.
OP zondag zijn we naar uShaka MArine geweest. Het grootste aquarium/Dolfinarium van heel Afrika! Nu is dat ook niet zo moeilijk, omdat dit een van de welvarendste landen van het contint is en in andere landen de klok nog op 1930 staat. Hele modern park a la Dolfinarium met shows + dolfijntjes. Wat hier heel leuk was, dat je een enorm aquarium hebt met allerlei beesten uit de zeeen die om Afrika heen liuggen. Daarbij is het HET haaien expertise centrum van Zuid-Afrika. Ook was het mogelijk om in deze bakken waar vis zit te snorkelen, te duiken of met een zuurstofslang over de bodem te wandelen. Daardoor zag je ineens andere vis voorbij zwemmen :)

Op maandag zijn we gestart op de Casulty. Dat zijn de medische urgenties. Daaromder worden hartinfarcten, diabetische ketoacidose etc verstaan. Even een switsch van trauma naar non-trauma. Het is heel anders, omdat je hier meer moet afgaan op het verhaal van de pt. Maar wij hebben het overleefd, een van de oudste Zuid-Afrikanen niet, die bij een INR van 8,9 bij gebruik van Warfarine en Hemoptesis, Melena --> bloedtransufie niet meer te redden was.

De avonturen van Klaas in Afrika

Nu was het zaterdagavond en Jordy en ik besloten een dienstje te doen op de Trauma Unit. Een normale dienst duur van 19:00-07:00. Wij gaven keurig op tijd een act de presence. Toen wij binnenkwamen was er nog niet heel veel aan spoed binnen, want de meeste (aankomende) patienten moesten nog beginnen met het nuttigen van alcoholische versnapering om daarna Of ruzie te maken, achter het stuur te kruipen of aangereden te worden.

Nog redelijk aan het begin van de avond zijn er een hoop mensen die in een vechtpartij een aantal stekwonden van glas hebben opgelopen. Na de anamnese, lichamelijk onderzoek spreek ik zelf de X-rays af en welke medicatie + hechten. Het enige wat we nodig hebben is goedkeuring van de traumadokter. Die neemt onze bevindingen vaak voor juist aan en doet dan ook niet meer dan een krabbel zetten. Als je het niet zeker weet, niet vertrouwd of gewoon niet uitkomt staan ze ook zo naast je. Dat werkt prima hier. Alles wordt nog geschreven op papiueren statussen, en dat werkt hier prima! Even wennen, maar het gebeart allemaal wel.

Samen met Jordy aanschouw ik een pt die onder het bloed zit die wandelend binnenkwam. Geslagen met een fles, What else zou George Cloony zeggen. Afgezien de dieptej, groote van de wond maken we uit voorzorg een X-schedel. Daarop is een impressie fractuur te zien, wat hier ook met enige regelmaat voorkomt. Daarna leggen we hem op een stretcher en zal na het hechten door de chirurgen overgenomen worden. Op Jordy's blog staat dit verhaal vast uitgebreider. (foto's)

De politie vergezeld een jonge rakker van een jaar of 20 die met een rode broek binnenkomt. De politie heeft zijn BMI iets verhoogd door er een stukje lood in te pompen. Onder het motto van mooi rood is niet lelijk, probeert hij de verpleegkundige vast te grijpen, spugen en braakt de boel onder. Typisch gevalletje van psychisch beetj ein de war en lichamelijk ook niet helemaal fit. Omdat hij aan het bed gekluisterd zit, dm handboeien en extra verband kan hij niet heel veel. Als ik hem wil gana onderzoeken, pak ik me eerst helemaal in met een spatscherm, dikke handschoenen, masker etc zodat ik niet gespuugd onder gekost ga worden. Omdat hij helemaal niet cooperatief is, heb ik even gekeken maar afgezien van zn rode broek verde rgeen grote verwondingen en laat hem daar samen met de agenten. Een uurtje later kom ik terug met de trauma dokter on duty. Kleden hem uit en blijkt er een klein gaatje rechts in het bekken te zitten en op zijn linker bil de uitschot wond (lees groot gapend gat). Bij onderzoek blijkt dat er een extra demensie aan zijn blaas is toegevoegd, darmen kunnen ontluchten zonder windjes te laten en dus met enige spoed voor OK zal moeten. Vandaf daar neemt de chirug het over.

Ondertussen druppelen de volgende patientren letterlijk en figuurlijk binnen. Bij binnenkomst in de wachtkamer rond 02:30 zit er een man, voorovergebogen op de bank. Op de grond ligt een theedoek, mooi fel rood, de kleur van bloed. Ondertussen hoor je drup, drup drup en hij lekt rustig door. Niemand die zich hier druk over maakt, zolang als hij zit, is hij nog niet in shock en leeft hij nog.Bij grondige analyse blijkt dat deze man >10 steekwonden heeft, iets waar je in NLD de krant mee zou halen. Dat schijnt hier met grote regelmaat voor t ekomen. Op zijn hoofd is een grote arterie geraakt, net boven zijn oog, wat het vele bloed veroorzaakt.  Zonder een verdere anamnese naaien we de boel dicht, totdat de patient ineens de hand van de verpleegkundige vast grijpt en hij opspringt. De pt is te agressief en hij wordt naar huis gestuurd. Eigen veiligheid eerst. (foto, man in rood)

Ik kan jullie nog wel 20 smeuige casui van deze avond vertellen, maar die hou ik even voor mezelf :P

Sommige mensen moeten tijdens onze dienst enkele uren, zoniet langer wachten. Omdat ze iets te veel gedronken hebben vallen de meeste gelukkig in slaap in de wachtkamer, waardor de wakkere patient eerder geholpen wordt. Dat zijn namelijk de mensen die stennis gaan schoppen, vechten etc.

1. Rob, Tas & girls:
    26 mei 2008
    Hoi Klaas,

Ik krijg echt kippevel van al jullie verhalen. Het klinkt zo dubbel he, aan de ene kant leer je zuper veel maar aan de andere kant sta je ook weer versteld van de situatie daar...

Veel succes en tot mails!

Liefs Tas

PS kun je bij je normale mailadres??
  2. Jacomar:
    27 mei 2008
    Hey Klaas,
    Gaaf man, wat je allemaal meemaakt.. Je hechtskills zijn iig up to date gebleven (zoniet verbeterd) als je weer terug bent.. Zoveel krijg je dat in NL echt niet te doen met al die schotwonden, steekpartijen, enz. daar!! Wel bizar, dat mensen daar gewoon in de wachtkamer lekker zitten te druppelen enzo, dat zou hier niet zo snel gebeuren. Hier worden ze al bang als er een beetje bloed op de vloer komt... Echt cool man, geniet van deze ervaring!!

Liefs Jacomar
  3. bert:
    27 mei 2008
    jo klaas, klinkt wel weer grappig almeaal daar he. Anyway...gewoon door blijven leren: naaien deppen en stitchen.. en dan komt het helemaal goed met de patientjes daar. Good Job!! Veel plzier...ik ga nu leren:)
  4. Nelleke:
    28 mei 2008
    Heej Klaas!

Jeetje wat een avonturen allemaal! Alle (voor hier) extreme incidenten komen een voor een langs. Maar wel leuk voor je! En ook nog naar t Zuid-Afrikaanse dolfinarium geweest, nog met dolfijnen gezwommen ook? ;)
    Ik heb dinsdag trouwens mn fiets eindelijk mee naar utrecht genomen! En hij fietst super! Ik crosste iedereen voorbij met mn 3 versnellingen ;)
    Veel succes alvast met de aankomende gebeurtenissen.

XXX Nelleke