HIV

28 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Zo vanuit het altijd zonnige Zuid-Afrika weer een geweldige dag uit het leven van Jordy & Klaas.

Ten eerste, hartstikke leuk al die reacties van jullie om te lezen
Ten tweede, sorry voor de vele spelfouten,...
Ten derde, ga ik wel vrolijk door met mn stukjes

Deze week staan we op de Casualty Room. Hier komen dus de medischeurgenties binnen. Heel veel afwisselende dingen hebben we tot nu nogniet gezien. Met stip, uitroepteken, onderstreept en dikke letters HIV+ TBC.

Vandaag geen spannende verhalen over plassen bloed, rondvliegend glasen geboeide patienten. Nee vandaag de meest voorkomende infectie vandeze plaats. Veel mensen (nog) niet weten dat ze HIV hebben, of zichervoor schamen en daarom zich niet laten behandelen. Het gevolg, hetafweersysteem van deze mensen is gereduceerd tot het niveau van eenfruitvlieg en krijgen allerlei rare infecties.

Inmiddels hebben we allerlei verschijningsvormen van TBC gezien, zoalsze lang gelden ook in NLD voorkwamen. Een paar presentaties zijn o.a.Meningitis, Urineweg infecties, Long TB, Artritis, Buikloop en nog veelmeer. Zo gek als je het niet kan bedenken, ze hebben het wel. Zo was er een dame van 33 yr (oogt als 50+) met een schimmel in de mond, long ontsteking, urineweg infect, chronische buikloop, artritis en een gordelroos die afviel, duizelig was en nog niet eerder getest was op HIV. Nou 1+1+1+1+1+1=100% zeker. Het is echt een heel groot probleem hier.

Zonder dat je de patient gezien hebt, kun je vaak de diagnose HIV +infectie al stellen. Dat is ook niet zo moeilijk als je weet dat>95% van de patienten een (nog niet) bewezen HIV besmettingheeft.Heel wat anders dan bij ons thuis. Deze mensen zien er vaak ookziek, mager en zwak uit. Zeg maar gerust zoals je deze patienten ook opde TV ziet bij de goede doelen.

Voor ons geldt daarom dat we onszelf inpakken voordat we en patient zien. Zo dragen we (bijna) altijd mondmaskers, handschoenen bij onderzoek en een spatbril bij bloederige dingen. Veiligheid eerst, maar of dat genoeg is om TBC helemaal te voorkomen,...? We zullen het zien over 6 mndn.

Vandaag gebeld met het Rode Kruis, van de echte flying doctors! Ik hebeen afspraak gemaakt om mee te gaan het binnenland in, op een 1-daagstripje. Wanneer dit gaat gebeuren staat nog niet vast, omdat er maarnet een plekje vrij moet zijn op de vlucht. Op naar de Jungle! Lijktmij wel heel indrukwekkend om dat te zien.

Inmiddels is het DDD een bekend begrip in het ziekenhuis geworden. Hetstaan voor Dynamical Dutch Duo, en zijn wij dus. Altidj leuk om tehoren. In het ziekenhuis zit ook nog een andere buitenlandse ElectiveStudent, zoals wij uit Duitsland. Afgesproken om gezellig daar vrijdageen hapje te eten.

Ook heb ik eindelijk mn ID/security card van het ziekenhuis ontvangen.Ondanks dat er staat dat ik student bent, noemen ze me wel alvast Dr.Dat is om er vast aan te wennen. Ik zie het maar alvast als een vroegverjaardagscadeautje voor a.s. Dinsdag 4th of June. Heel belangrijk,B-day klaas dus! :)

A.s. weekend gaan Jordy en ik ons weer storten in het bruisendenachtleven van Durban. Nouja meer op de gevolgen ervan op de EmergencyRoom, Trauma Unit. Omdat het de laatste vrijdag van de maand Pay-dayis, wordt er een druk weekend verwacht. Iedereen krijgt geld, gaat eendrankje doen, rijden, ruzie maken of gwoon de straat oversteken. Dusdan weer spannende verhalen.

Voor volgende week hebben we een lang weekend naar Drakensberg gepland.Samen met Anna en Jordy gaan we dan opzoek naar de mooie plekken vandit enorme land. We hebben alvast een auto gehuurd, dus het gaathelemaal goedkomen!

1. Jordy & Stephanie:
    28 mei 2008
    Idd precies hetzelfde als ik...
  2. joost:
    28 mei 2008
    veel plezier in de Jungle!!
  3. Koos:
    28 mei 2008
    Flying Docters? Een ziekenhuismenu in een vliegtuig...veel succes!
  4. Inge:
    heej lieve Klaas,

pas je wel een beetje op met al die enge ziektes enzo want wil wel dat je helemaal gezond terug komt hoor;)!
    Verder echt gaaf man dat je mee mag de jungle in!!!
    Ik ben echt jaloers op je zou het land enzo ook wel wille zien:P alleen dan zonder bloederige verhalen enzo erbij:P!!!
    Ik ben de hele week alweer juf aant spele!!! Je krijft trouwens de groeten terug van Harm:P!!!!
    Ik mis je!

Kuzz en knuffel Inge
  5. Jack:
    vautuh? wellukkuh vautuh?
    juh tik haskuh goet nederlans man
    lekkuh boeije!

ik zat al te wachten op een verslag van het uitgaans leven daar!
    Dat bloed hebben we nu wel gezien!
    hahaha!!!
    ;-)
  6. Lenneke:
    Leuve Kleus,

Heb je nou niets geleerd van me wat betreft de Nederlandse taal ;)
    Het is maar goed dat ze in Z-A ook van dat creatieve Nederlands spreken en schrijven.
    Veel plezier met mooie meiden strikken in het uitgaanscircuit....ik bedoel natuurlijk met het opsnuiven van de Z-A cultuur. Tsja mijn Nederlands is ook niet meer wat het geweest is.
    Kus, Len
  7. Bas:
    29 mei 2008
    Kijk eens aan, gepromoveerd voor je arts-examen, dat gaat lekker vlot! :-)

En zolang je je HIV-vaccinatie niet hebt voorzichtig doen!

Bas