Bloody Friday

31 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Donderdagavond hebben we met Anna afgesproken om een hapje te gaaneten. Zij heeft een mooi plekje in een hip trendy restaurant in Durbangereserveerd. Als Jordy en ik zijn aangekomen worden we echtergeweigerd. Waarom? Jordy had verkeerde schoenen aan,... Ook datfenomeen kennen ze dus hier. Daarna zijn we naar een Italiaan gegaan(was een Nederlander) waar we een lange tijd aan reflectie hebbengedaan. (A. van't Spijker zou hier trots op zijn als hij dit wist).

Vrijdags maken we ons op voor een avond/nachtdienst in het ziekenhuis.Er wordt voorspelt dat dit een hele drukke dienst gaat worden. Medeomdat vele mensen net hun salaris hebben ontvangen en dan dezegelegenheid aangrijpen om C2H5OH (alcohol) aan te schaffen en tenuttigen. Zoals eerder beschreven komen dan de typische gevalletjes vansteekwonden en aanrijdingen binnen.

Als ultieme voorbereiding op deze verwachtte drukke dienst gaan wegenieten van het strand. Na hier een uiltje geknapt te hebben en eenboekje gelezen gaan we op stap naar het ziekenhuis.
Om 19:00 (als we beginnen) is het nog vrij rustig. Samen met Jordyrunnen we de boel aardig en zorgen dat de wachtrij weg is. Allerleitype presentaties van klachten zijn weer present. Mensen die gestoken,geslagen etc zijn, komen gewoon wandelend binnen wen wachten meestal ophun beurt. De groep probleemgevallen zijn de echte wakkere dronkaards.
Mijn eerste patient lag op de vloer van de wachtkamer. Nadat ik zijnnaam had geroepen zonder resultaat en de zuster had ingeschakeld om dezeman te zoeken op de ZULU manier, kroop hij langzaam klagend naar de onderzoeksbank. Alpuffend en heigend alsof voortgeblazen door een walm van alcohol waarik ook nog angeschoten van kon raken. Afgezien van het feit dat hijniet wist wie hij was, waar hij woonde of laat staan kon herinneren water gebeurd was mocht ik hem niet onderzoeken. Dat schoot dus op. Tochwas duidelijk dat zijn voet niet meer in zijn afgelopen glazenmuiltjepaste en er iets gaande moest zijn. Met een paar X-rays kwamen we erachter waarom hij kroop, voet gebroken.

Afgezien van een paar enorme open wonden viel het met de drukteallemaal wel mee. Nu vragen jullie je natuurlijk af hoe dat er danuitziet. Gewoon heel bloederig en ik heb een foto! Alleen nog niet opde site gezet.
Zo komen we de avond door en gaan rond 03:30 houden we het voorgezien.De enorme drukte en wild west taferelen op de ER zijn uitgebleven.

De volgende ochtend om 06:30 gaat de wekker al weer. We gaan zeevissen!
Tja altijd al een grote passie van me geweest, zat alleen heel diepverborgen. Vandaag kon dit eindelijk naar boven komen. Samen met eenrestaurant eigenaar/ touroperator en twee van zijn vrienden gaan op opzijn bootje zeevissen.
Vroeger zat ik uren lang naar een dopper aan het water te kijken. Demeest felgekleurde, anders miste je het ondergaan misschien. Met gelukving je een visje of 2-3. Hier wordt een hele andere strategie gevolgd.
Je neemt een oceaan waar heel heel nog veel meer vis in zit. Je vaartnaar een plekje, gewoon ergens midden op het water. Werpt een hengenuit met een haakje of 5 en dan weer inhalen na een minuut en kijkhoeveel vis je eraan hebt. De opties waar je uit kon kiezen waren 1,2,3of 4. Dus deze dag een stuk of 30 visjes gevangen. Deze gemiddeldevisjes waren niet zo groot (15-20cm) maar prima aas voor groterevissen. Het bewijs dat dit er zat leverde Jordy, door een half visjeboven water te halen waar de romp en staart net vanaf gebeten waren.Enkele minuten later had ik iets groots beet,wat veel kracht kostte omhet in te halen. Bij het naar boven hengelen bleek het te gaan om eenreef-shark van een 70 cm. (oke vooruit foto ;) Zo blij als een kind ineen speelgoedwinkel sta ik dan ook op de foto. Vond het super!

Daarna werd de vis bereid in zijn restaurant en geserveerd. Een totaalnieuwe ervaring. Een van de aanwezigen at de gehele vis op, excl graat,incl kop. Urtgh. Was niet aan mij besteed, maar zonde om het weg tegooien.

Verder moet ik zo even mn slaap tekort in gaan halen. Vanavond weer een lange (en verwacht) drukke dienst voor de boeg!

Verder nog even iets wat hier gewoon in het algemeen opvalt. Dat zijn de dikke mensen, en dan vooral de zwarten. Dat zijn de oorspronkelijke bewoners van Afrika waar ik het dus over heb. Nu zijn de mannen dik maar de vrouwen meestal nog een veelvoud van dat. Ik mik nu op een bepaalde catogorie die dus wel geld heeft om eten te kopen. De vraag aan jullie is, waarom hebben deze mensen (vooral vrouwen) zulke zware botten/ houden veel vocht vast/ traag werkende schikldklier/ veel spierenmassa?
a) Is aantrekkelijk
b) Iedereen kan zien dat haar echtgenoot goed voor haar zogt
c) Teken van rijkdom
d) Alle bovengenoemde antwoorden zijn juist

Goede antwoord (ja verleidelijk als het hier staat) is D. Dat zie je dan ook wel terug in het straat beeld.

1. Jacomar:
    31 mei 2008
    Hey Klaas,
    Martin zou jaloers op je zijn als hij deze foto zag!! Ga hem nog wel aan hem laten zien, haha, gaaf hoor, gewoon een haai gevangen...

Weet nou niet of ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat er vrijdagavond niet zoveel te doen was of dat dat juist wel goed was... Iig kan je je daar wel vermaken en daar gaat het om... Veel plezier komende week!!

Liefs Jacomar
  2. Inge:
    1 juni 2008
    ha ha eet smakkelijk dan. Jij wel een eigen gevangen visje zonder graat en kop gegeten neem ik aan;)??? Wel gaaf die haai dat is een ervaring die je nooit zal vergeten!!! En lekker he je weer even zo trots als een kind voelen!!!
    Verder weer een druk weekendje gehad dus!!! Hoe was zaterdag nacht?? Hectisch of niet???

Liefs en kuzz Inge
  3. joost:
    2 juni 2008
    olifantjes kijken was leuK!! alleen in het echt lijkt me leuker ..