The floor is yours

2 juni 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Dit weekend, het drukste weekend van de maand! Het fortuin van pay-day zou terug te vinden zijn op de Emergency Room. Daarom doen Jordy en ik dienst op de Emergency Room op vrijdag En Zaterdag nacht.

De letsels die er zoal voorbij kwamen hebben we eerder al beschreven. Nu dan wat plaatjes (zie foto's).  Owja als je niet van bloed houdt, raad ik je aan niet meer onder het kopje patienten te kijken.

De nacht van zaterdag op zondag waren alleen 1 arts en Jordy en ik aanwezig voor de trauma. Omdat Jordy en ik de boel toch aardig in de vingers hebben (op de Zuid-Afrikaanse manier) besloot onze supervisor (een dokter met een narcistisch trekje, genoemd naar het Napoleon Syndroom, Dr. Arogantis) een oogje dicht te doen en thuis maar in bed te gaan liggen. Zoals de dat zeggen; "The floor is yours". Jordy en ik waren de eerste dokter nu op de Emergency Room. Als er echt wat was, dan kwam hij natuurlijk wel in huis evenals dat als we een aantal patienten hadden opgespaard hij die heel snel achter elkaar naar huis kon sturen. De onderzoeken, injecties en hechtingen waren onder ons toeziend oog ongeveer al gezet.

Zoals Jordy in een mooi stukje proza de volgende casus heeft geschetst. Om het nou 2x te typen was een beetje veel van het goede, daarom het volgende ruime citaat:

"Het volgende moment werd ik aan de punt van mijn witte jas getrokken door 1 van de hyper-actieve Indiaase zusters over een patient die even tevoren met een rolstoel en een hoofdwond de wachtkamer in was gereden. Even daarvoor hadden we juist over deze man de uitspraak van de dag gemaakt, als ware we hier al jaren rondlopen: 'Zit in een rolstoel en het ademt, ofwel: niet acuut!'. Echter in dit geval dan weer niet, want het bloed gutste echt zijn kop af. Den tering wat een bloed! De patient had een groot verband om zijn hoofd wat ooit wit geweest moet zijn en grote bult op zijn achterhoofd gevuld met bloed. Bij deze werd hij door ons gedoopt als Mr. Hematoom. Of wij die 10 cm grote wond even snel konden hechten. Tja is goed, want de zwarte zusters die normaal hechten, laten patienten liever doodbloeden, dunkt ons inmiddels. Die maken zich echt nergens druk om. Dus wij die Mr. Hematoom naar de ortho-kamer gebracht, want daar doet het licht het wel en op de soort van operatie-tafel gelegd. In no time liep het bloed in een straaltje van de bank af en had het laken op de grond al dieprood gekleurd. Shit, dit moet echt snel dicht he! Steriele werkplek daarvan was geen sprake meer, ook niet belangrijk. Zonder spatscherm op ging ik alvast beginnen met verdoven en met grote steken die wond te dichten. Klaas ging ondertussen een grote veneuze lijn inbrengen om daar veel vocht over te kunnen geven. Hij had naar ons idee al een liter tot anderhalve liter bloed verloren. Ik had de wond bijna dicht en toen bij het laatste steekje had ik echter een fonteintje met helderrood bloed doen ontstaan. Shiiit, een slagader! Hoe ga ik dat nu weer dichtmaken? Ik zag niks, want het licht was bagger en ik moest bloed wegvegen en hechten tegelijk, dat werkt dus niet echt ideaal. Toch geprobeerd en na een paar spuitertjes van bloed die ik kon ontwijken, was de wond dicht. Hehe! Onder de huid bloedde het natuurlijk gewoon verder en de bult op Mr. Hematooms hoofd werd steeds groter. De dokter met arrogantitis adviseerde een drukverbandje, dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Mr. Hematoom werd op een bedje gelegd en ieder half uur kwam ik of Klaas even checken of hij nog leefde, 1 sterfgeval per avond is al genoeg. In de loop van de nacht ging het zelfs zo goed dat hij dacht wel zelfstandig naar het toilet te gaan. We zagen hem voorbijlopen en waren toch wel een beetje trots dat we hem opgelapt hadden zodanig dat hij nu al naar het toilet kon. Helaas! Te vroeg gejuigd, want vanaf het toilet was een grote klap te horen en Mr. Hematoom lag languit op de grond met zijn benen nog in het WC-hokje. F*ck! Wat nu weer! Hij ademde nog wel, dus dat is mooi. Met een paar tikken tegen zijn hoofd van de schoonmaakster (tof wijf trouwens, zo'n echte big-mama!) kwam hij gelukkig weer bij en kon hij zijn toiletbezoek completeren en de gang ernaast trakteren op het zure aroma van stront en braaksel naast de weeige geur van gestold bloed die er al hing. De rest van de nacht ging het gelukkig wel goed met Mr. Hematoom en toen wij het pand tegen half 6 in de ochtend verlieten, leefde ons lijdend/leidend voorwerp nog steeds en wij, jonge dokters, waren trots en sliepen als rozen een gat in de volgende dag."

bron: jordy462.reislogger.nl, met goedkeuring van de auteur

Aan het einde van de avond komt er nog een jongen binnen van 17 jr. Hij is in elkaar gemept door een menigte, nadat ze hem betrapt hebben in een huis van iemand anders. Hij is toegetakeld met een Shambock, traditionele zweepachtig  voorwerp. Zijn rug, hoofd en borstkas is veranders in een huid van een rode zebra. Helemaal vol met striemen van deze attack. Afgezien van dat z'n oogleden meer vocht bevatten dan een glas water lijkt het met echt zware letsel wel mee te vallen. Mensen bij die de ogen helemaal dichtgetikt zijn komt hier nog vrij frequent voor.

Op maandag hebben we een dag vrij genomen. We moeten af en toe ook een beetje uitrusten en genieten van het mooie weer. Vandaag was zo'n dag, uitgesteld weekend. Helaas is het nu maar 23 graden en bewolkt. Voor vanavond staat een bezoekje aan het grootste shoppingcenter van het Zuidelijk-Halfrond op het programma. Als we als echte mannen gaan winkelen zijn we zo klaar. Vandaar dat we ook maar een avondje gaan.

Wat hier verder in het straatbeeld opvalt zijn de goed verzorgde auto's. Echte ragbakken en metalen wrakken op wielen rijden hier niet rond. Op elke hoek van de straat is wel een soort van 'pimp my ride' shop te vinden met allen hun eigen specialiteit. Zo is de een alleen voor banden en de ander voor dashboarden.  Wat bij de (voor zover dat bestaat) Zuid-Afrikaanse cultuur hoort is dat je je rijkdom niet alleen showt in je vrouw (zie vorige post) maar ook in je auto. Al woon je nog zo klein, er past altijd een (nieuwe BMW) voor de deur.  Ze zijn hier echt dol op de Deutsche Grundlichkeit wat auto's betreft. Veel Volkswagen, Mercedes, BMW en Audi. Wat ook opvalt is dat deze mensen op openbare parkeerplaatsen de auto's aan elkaar showen om te laten zien wat ze in huis hebben. Verder wordt de goude koe vertroeteld en veel en grondig gewassen. Hier zijn ze echt nog zo trots als een pauw op hun (te zwaar) gepimpte auto.

1. Johan:
    Hey Klaas!
    Zo te lezen heb je het prima naar je zin daar. Je hebt in ieder geval genoeg te doen :p. Bedankt iig voor de tip om maar niet naar de patient foto's te kijken, denk dat mijn maag daar niet zo goed tegen kan. Maar je neemt als souverniertje dus een mooi gepimpte auto voor me mee? Doe maar een BMW ofzo :p. Haha, maar veel plezier/sterkte daar nog!
    Groet
    Johan
  2. Bas:
    Hey Klaasje,

Wat een gekkenwerk daar! Verstand op nul en extra garen inslaan maar. Ik weet niet of ik geschikt zou zijn om in dat bloedbad te functioneren, maar zo te horen slaan jullie je er met de nodige humor (en cynisme :-) ) doorheen...

Zo langzamerhand zou het wel leuk zijn om weer eens een biertje op de beestenmarkt te doen.

Bas
  3. Inge:
    Heej lieve klaas,

als je dan toch voor Johan een BMW mee neemt doe er dan ook meteen maar een voor mij;)!
    Jij en shoppe dat wordt wat!!! Nouja hoop dat het leuk wordt!!
    Een vrij dagje is ook niet mis!!
    En inderdaad bedankt voor de waarschuwing ik hou niet zo van al dat bloed enzo!!!

Kuzz Inge
  4. bram en nelleke:
    3 juni 2008
    Hoi Klaas,

Er gebeuren wel vreemde dingen daar in Durban, ik zou niet zo graag met je willen ruilen. Kun je er n og wel tegen? Mensen molesteren elkaar gewoon, het lijkt wel of dat daar de normaalste zaak van de wereld is en al die armoe. Kijken jullie wel goed uit , denk eerst aan jullie eigen bescherming.
    De foto's van jullie uitstapjes zien er heel leuk uit. Lekker gekleurd, grote vis e.d.
    Klaas bijna ben je jarig, trakteer jezelf op wat lekkers. Wij denken aan je. Het is wel een beetje stil hier, en we houden heel veel koek en yogho!yogho! over.

doei mama
  5. Tante snellie:
    4 juni 2008
    Heey jarige ! :D
    Van harte gefeliciteerd ! 24!!
    Wat een toestande daar allemaal !
    Hope dat je toch een gezellige verjaardag hebt!!
    Liefs, van ons allemaal
    Oom jaap, tante nellie, nelleke & lieselot