Boefjes

24 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Het heeft even een paar dagen geduurd, maar weer tijd om bijgepraat te worden. Het internet lagf eruit, ach en dat duurt een paar dagen. Niemand die zich er hier druk om maakt. Dta is een beetje het algemene gevoel wat ik hier heb. Alles gaat heel (te) relaxed, en het komt wle goed. Alleen niemand die een keer het voortouw neemt.

Verder vind ik het leuk om jullie reacties te lezen.  Dus die bekijk ik dan ook telkens met veel plezier.
Ik weet dat sommige mensen mij heel graag een kaart, brief, pakketje etc voor mn verjaardag willen sturen. Dat kan helaas niet, omdat mijn flat geen brievenbus heeft,... Netzo als met veel in Afrika het is er wel, alleen net niet helemaal. Dat even over mijn ades :)

Vandaag was het zaterdag, en dat betekend dat de 1e week er nu al opzit. Voo rmijn gevoel is de tijd echt voorbij gevlogen! Wat dat betreft zit ik hier volgens mij wel goed in het lekkere weer van ZUid-Afrika (winter 25 gr). Al is het s'avonds toch wel wat minder om bijna elke avond thuis in mn kamer te zitten. Dus hopelijk komende week iets meer op stap. Samen met een Intern (onze overbuurman) zijn we savonds een rondje door Durban gereden. De stad ziet er dan echt spookachtig uit. Sommige gebieden helemaal verlaten (grote wegen met 6 rijbanen) waar niemand rijdt en alleen groepjes mensne staan. Tja snapte ook wel dat de taxi al voordat we wegreden op slot zat en de ramen dicht. Ik kom net van het strand af, en heb heerlijk pootje gebaad in de Groote Indische Oceaan. GHet water is hier soort van 365 dgn per jaar lkkr op temperatuur door een stroming die hierlangs komt. Je hoort mij dan daar ook niet over klagen.  Op vrijdag avond zijn we (jordy, ik  en Anna) naar Joe Cool's aan het strand geweest. Een van de bekendere tenten in Durban. Bij aankomst daar, was het een witte enclave in zwart gebied. Er waren alleen maar blanke mensen, op 1 handje gekleurde na dan die aan het werk waren. Het was wel raar, want overdag is het gebied vooral voor de gekleude mensen en nu dit. Tja moeilijk om daar helemaal bij te komen.

De feestgangers zagen eruit uiteraard goed verzorgd uit. Maar ook had ik het idee dat ze een rijke pappa hadden aan de kledingstijl te zien. Ze gedroegen zich een beetje als arrogante omhoog gevallen mensen en dachten dat alles voor hun gedaan werd. Even dacht ik dat hier de apartheid nog bestond. De female Dresscode hier is blond(al dan niet te blond geverfd) en hoe korter het rokje hoe beter. Een jurkje langer dan halverwege het bovenbeen zag je dan ook helemaal niet.Afgezien dat het een hele mooi leuke tent was, is het publiek alleen iets minder. Toch zal ik er vast nog wel een paar keer heen gaan.

Toch zitten jullie weer te wachten op een paar smeuige verhalen, die vooral in Afrika voorkomen. Nou voor die mensen heb ik goed nieuws, ik vertel er nog een paar ;) De ziekenhuisavonturen van Klaas. Zelf zien wij patienten op de Emergency Room in Durban. Wij pakken dan gewoon de bovenste status van de stapel en zien wel welke patient erbij hoort. Met een beetje hulp van de verpleegkundige is de naam, vaak een soort van uit te spreken. Want Mnuzihaj is niet heel veel voorkomend in NLD.

Op Donderdag ochtend werd er een jonge man binnengebracht. Hij was niet alleen gekomen, maar samen met twee vrienden, de sterke arm der wet zeg maar. Wat was nou het verhaal, deze jonge man wilde de avond ervoor een klein bootje via een wederrechtelijke procedure tot zijn eigendom maken. Met andere woorden gewoon stelen. Hij werd gepakt door de Police en geboeid. Op een of andere manier is hij ontsnapt en bleef uit handen van de politie. Maar tijdens zijn nieuwe vrijheid (1dag later) zag een grote truck hem over het hoofd, terwijl hij de M4 (snelweg) probeerde over te steken. Geschept en zat daarna aan het asfalt geplakt. Toen oom agent erbij kwam, kreeg deze meneer extra thee, voor zijn bezoek. Maar uhm afgezien van een paar deukjes in z'n schedel en een lelijke fractuur van zijn bovenbeen (loopt waarschijnlijk voorlopig niet weg) is hij er wonderbaarlijk goed vanaf gekomen. Verder wacht hem waarschijnlijk nog 2 jaar cel, voor het stelen van de boot + ontsnappen.

Diezelfde middag, kwam er nog wat tuig van de straat binnen. Drie stuks, met 2 agenten. De agenten hadden een gezellig onderonsje, omdat het boefje van die ochtend met zn been er ook nog lag en constant door 2 agenten werd vergezeld. Samen ben je nooit alleen. Deze nieuwe boefjes, 14-17 jaar, stonden geboeid en wel in de gang, keurig op hun beurt te wachten. Raar kijk ik er niet meer van op. Meestal zijn deze personen niet heel cooperatief, omdat ze dan minder lang op het politie bureau hoeven te blijven en omdat wij dan geen info aan de politie kunnen doorgeven. Zo strikt als het in NLD is (politie en zorg gescheiden) gaat het hier prima hand in hand.

Op vrijdag was er afgezien van een grote groep MVA's niet heel veel spectaculairs. De afgelopen dagen worden buitenlanders (mensen uit andere afrikaanse landen) hier veel op straat lastig gevallen door zwarte Zuid-Afrikanen. Deze buitenlanders hebben geen educatie, werk, geld of iets en doen daarom alles waar ze geld mee kunnen verdienen. Afgezien van dat ze ook veel criminaliteit mee brengen doen ze ook de laag betaalde baantjes hier en dat pikken de 'echte' Zuid-Afrikanen niet.
Op vrijdag was ik Dr. Hammer. Om een of andere reden had ik veel van deze mensen gezien. 1 persoon was in het gezicht gestoken (Congolees op bezoek bij zijn broer) die aan iemand de weg vroeg. Het waren hele diepe sneeen in het gelaat, die ik daarna samen met mijn assistent Dr. van Rijn vakkundig heb hersteld. Afgezien dat dit voor ons leuk was, is het natuurlijk te triest voor woorden.

Ook kwamen er die dag een aantal mensen met een nieuw soort verwonding. Een snee op het hoofd, veroorzaakt door een hamer. Dit had ook allemaal weer te maken met de buitenlanderfobie die erop dit moment hier heerst. Die mensen krijgen een tik met een hamer op hun hoofd en worden daarna beroofd of voor dood achtergelaten. Die mensen komen dan in het ziekenhuis om schedelletsel uit te sluiten en de boel beetje te liften als we de wond dichtmaken. Zal eens kijken of er nog wat spannende foto's gemaakt kunnen worden.

Vanavond weer een dienstje doen. Kijken wat er dan voor een rare dingen binnenkomen.Ik ben benieuwd naar jullie reacties,
tot binnenkort,
Klaas
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. bram en nelleke:
    he klaas,
    dat is niet zo mooi,.
    1+GROEPJE BOEVEN BIJ JOU.
    IK HOOP DAT JE OOK NOG WAT LEUKE FOT S MAAKT.
    maar zo als elke keer IK MIS JE
  2. Inge:
    heej lieve schat!!

Ik vind dat je toch al een beetje op een nepneger begint te lijken hoor:P!!
    Verder maak je der volgens mij vrij weinig mee:P nee hoor grapje begrijp nu wel waarom jij het gevoel hebt dat de tijd vliegt!!!!
    Hier gaat in tegendeel tot bij jou de tijd heel langzaam!!! Volgende week nog stage week daarna nog 2 les weken daarna tentamen en dan klaar hoop dat de tijd dan sneller gaat:P!!!
    En ook bij mij zoals elke keer:P Ik mis je!!!

Kuzz Inge
  3. Fenneke:
    Ha Klaas,

lekker aan het werk dus!
    Ja dat is toch wel raar dat je een beetje het nieuws van de wereld in je spreekkamer krijgt met die aanvallen op buitenlanders.

En is je factor 100 voor de zon al op? Of valt t mee met de verbranding?

Bij de huisarts werd t voorlopig niet spannender dan 2.8 l uit een blaas persen met een catheter, maar het taalprobleem herken ik dan weer wel!

Zo nu jij vast een heel spannende traumacasus aan t oplappen bent samen met je assistent, ga ik gewoon lekker hollandse pot eten!

tot snel, (en denk erom goed uitkijken met oversteken dus, je weet t nooit met van die vrachtwagens ;p )

groetjes,

Fenneke
  4. Jack:
    24 mei 2008
    He Klaas, met heel veel plezier en verwondering lees ik alle spannende verhalen, had al begrepen van dokter de Wall, dat je alles wat je nederland hebt aangeleerd deels weer kan afleren. Een burn out zal je daar niet oplopen, en alles is relaxed men. Wat mij nog niet duidelijk is of je 7 dagen werkt (aanwezig bent)of dat je ook wel eens een dagje vrij bent.

gr Astrid
  5. Rob, Tas & girls:
    Hoi Klaas,

Ben blij te horen dat jullie nog niet het slachtoffer zijn geworden van de buitenlanderfobie! Maakte me wel een beetje zorgen om jullie!

Wel weer waanzinnige verhalen zeg. Jullie maken heel wat mee. Tof dat jullie zelf een beetje mogen dokteren en oren aan mogen naaien.

Hier in NL is het allemaal iets minder spannend. Ik ben nu bezig met keuze co kinderorthopedie en dat is ook erg leuk. Over 2 weken start mijn oudste co op het CB dus daar heb ik ook erg veel zin in. Ik hou je op de hoogte!

Liefs Tas
  6. Marloes:
    Hey Klaas,

Nou.......het duurt even, maar dan eindelijk een reactie. Zo te horen veel spanning en avontuur in Africa! Volgens mij heb je het wel naar je zin.

Ik zit nu bij HAG in Hellevoetzluis en je raadt het nooit............daar zit ook een arts van de Marine die vroeger bij de Landmacht zat. Gezellig gekletst over defensie en alles erom heen. Hij vertelde me ook dat het heel veel huisartsgeneeskunde is, zelfs op missie........SEH is meer uitzondering dan regel op missie (hij schat de hele functie op 90% HAG, 8% bedrijfsarts en 2% SEH/trauma)

Ik vind het wel een superleuk co-schap in ieder geval. Ben nu druk met regelen van keuze en oudste co.

Nou, geniet er lekker van en doe voorzichtig!

x

Marloes
  7. hartholt:
    hoi Klaas,

Gisteren zijn we op de verjaardag van tante Toos geweest en verder was de dag gevuld met de korfbal. Nelleke heeft voor het eerst haar team gechauffeurd.Papa had dienst. Vandaag zijn we met b,n,j,a,p en mnaar oma geweest, tante N en L kwamen ook. Sija , die nu in Beverwijk woont, kwam ook langs en eten.Het was gezellig, we hebben je gemist'!
    Grote broer heeft zijn eerste hockeywedstrijd gewonnen. Ze kunnen het dus toch wel, het was tevens de laatste wedstrijd. Je fiets is nog niet weggebracht, wanneer heb je hem nodig?
    Doe voorzichtig en we kijken weer uit naar je volgende bericht.

groetjes van ons allen.
  8. bram en nelleke:
    26 mei 2008
    he klaas,
    wij hebbenm je brijf ontvangen.
    we vinden het erg leuk.
    ik mis je nog steeds.

groetjes bram.

ps, de vossenjacht van des gaat niet door