Een oor aangenaaid,....

21 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Hier weer een update over de spannende avonturen in Afrika.De ochtend start voor ons om 08:00 met de rontgenbespreking. Dit gaat op de ouderwetse manier met X-rays die afgedruks zijn en tegen een lichtkast aangehouden moeten worden. De presentaties worden gegeven door de Interns, en een verslag van de radioloog bestaat niet. Maar de orthopeden stellen vragen en leggen uit, dus je steekt er zeker van op.
Meestal zitten er een (voor ons tenminste) aantal bijzondere foto's bij, waarbij botten/gewrichten letterlijk zijn versplinterd door stukjes lood uit een vuurwapen. Tot nu toe elke dag gezien.

Ongeveer 98% van de patienten die we zien zijn zwart. De meeste spreken gebrekkig Engels, maar met een beetje handen en voetenwerk komen we er wel (grotendeels) uit. Omdat dit een overheidsziekenhuis is, komen hier alle mensen die geen privat hospital kunnen betalen. Soms zijn ze er wel geweest, maar is het geld gewoon op. Dan gaan ze naar een ziekenhuis, gefinanceerd door de staat.

Vandaag weer 40 slachtoffers van 1 enkel taxi ongeval gezien,... Hoe ze het doen? Voor ons een grote vraag. Zoals eerder beschreven kunnen deze mensen geld krijgen indien betrokken (passagier) bij een car-accident (MVA= Multi Vehicle Accident=meest voorkomend) van de staat ookal mankeren ze niets. Veel omstanders komen daarom ook. Als je de mensen uit de wachtkamer haalt en gluurt vanachter het gordijnen, lopen ze meestal normaal. Eenmaal er achter, kunnen ze niet meer lopen, vergaan van de pijn etc. Tja Schwalbe maar dan anders. Nu is het de kunst de echta pathalogie eruit te vissen. Van deze 40 hadden slechts 2 een mild trauma.

Net voor de lunch kwam er iemand na een Assult binnen. De man was overvallen en daarbij in zijn oor gesneden. Je keek zo op het kraakbeen (wat de stevigheid aan het oor geeft). Aangezien ik vandaag ook toevallig een pet als plastisch chirurg, kinderarts en nog veel meer op had, hebben we eerst de binnenste laag gersteld, en daarna het oor zo goed en kwaad als het lukt in shape gebracht en weer vast gezet. Het eindresultaat, was niet heel onaardig (al zeg ik het zelf). Dus ik weet niet of er nog mensen zijn die wat geknusteld willen hebben aan hun lichaam,...?

De trauma opvang is hier heel anders dan in Nederland. Bij ons wordt er direct en aggressief ingegrepen, ook als iemand nog stabiel is. Hier gaat het allemaal op zn elf-en-derstigst. Zo was er bij binnenkomst iemand gebracht die was overreden bij een vrachtwagen en hel bekken op tenminste 5 plaatsen gebroken. Na 2 uur op de emergency Room gelegen te hebben was er nog niet heel veel gebeurd, behalve dat de bloeddruk gedaaltwas tot net boven het vriespunt. Dus heel relaxed, je gesprek af maken en dan proberen een 2e infuus te prikken en bloed af nemen. Noja in mijn ogen kan het zoveel anders/sneller etc. Daar wordt hier ehcter nog niet bij stil gestaan. Ook uitleg an de patient, wordt vaak niet gegeven. Als ik dat met Nederland vergelijk, hebben wij het toch heel goed :) (was even de wijze les van mij vfoor vandaag).

Vanavond lopen we nog even langs, om te kijken of er nog interessante casui zijn.

Zelf maken we het verder heel goed hier. Het klinkt raar, maar raakt toch al beetje gewend aan de omgeving hier. Mensen in de goot, hoe verschrikkelijk ook, lijmsnuivende kinderen, het meiden van groepjes slecht geklede en onverzorgde mensen op straat begint 'gewoon' te worden. Ik weet nog goed dat het een shock was toen ik hier aankwam. Het blijft natuurlijk naar om te zien, en nu is dit ook een slechte wijk van Durban, maar het 'went'. Het koken op z'n Afrikaans met een Nederlands tintje gaat nog steeds Appeltje-etitje.

Het leven hier iets iets goedkoper dan in Nederland. Heel veel scheelt het niet. Wel is het vlees goedkoper, zo heb je ruim 500 gr vlees voor 1,30 euro en een liter benzine is 0,90 Euro. Daar begin ik me ook al aan aan te passen. Wordt er ergens meer gevraagd, dan is het soms 'te duur'. Dan halen we het bij de ander. Ja we blijven echt Hollanders.

Groeten,
Klaas

1. Inge:
    heej lkkre vent!!!

Dat is wel heel letterlijk een oor aan genaaid hebben he;)!!!!
    Je hebt het in ieder geval niet al te rustig daar en je kan je lkkr uitleven zie ik:P!!!
    Het is alleen maar goed toch dat de omgeving begint te wennen!!! Ben je eigenlijk al een beetje een nep neger aant worden of valt het mee??

Dikke kuzz Inge
  2. Han en Alie:
    Hoi Klaas,

Heel goed dat je gaat wennen aan de omgeving. Ja Durban is niet de prettigste stad om naar toe te gaan. Heb je het wel naar je zin daar? Wel een belevenis natuurlijk en je zal je zeker niet vervelen.Leuk om je verhalen te lezen. Groetjes, Han en Alie
  3. joost:
    hee Bro,

mooi zo, leuk dat je voor dr. schumacher heb gespeeld :D
    heb je al wat lood en oud ijzer uit mensen verwijderd of heb je ze alleen binnen zien komen met een paar schotwonden?

later tot de volgende message
  4. hartholt:
    21 mei 2008
    Ik merk dat je al aardig went aan de Durbans situatie, tenminste als ik dit mag afleiden uit het gebruik van de engelse vaktermen: assult. Verder breng je het oor "in shape". Het is heel anders dan hier. Ook minder kans op een tuchtzaak als iets niet goed afloopt? Zit je samen met Jordy op de SEH?
    papa
  5. Miekie:
    Klaas!

Heb je je arme broertje nog steeds je adres niet gegeven? Ik voel al bijna mee met die arme jongen. Fijn he dat je gemist wordt ;)

xx
  6. Ilona:
    Haayhaay,

Hoe is het ermee?
    Wat een verhalen zeg, dacht dat vrouwen altijd alleen zoveel te vertellen hadden ;-)! Ben wel jaloers op je hoor dat je daar zit...

Geniet er heel veel van! Ik zal je verhalen proberen bij te houden :)!

Liefs iloon
  7. Koos:
    22 mei 2008
    Handen en voetenwerk als communicatie…wat doe je als die ontbreken en ze er geen oren naar hebben? Ach, een kniesoor die daar op let! Veel succes daar, je zult het nodig hebben vrees ik….Gr. Koos
  8. bram en nelleke:
    22 mei 2008
    mis je ons al een beetje, het is wel rustig in de hdg, Bram is druk met zijn entreetoets bezig, Bert komt zo thuis, hij is naar Parijs geweest.
    We hopen dat je niet teveel last hebt van de onrustigheden die nu ook in Durban zijn. Doe de groetern aan Jordi en pas goed op jezelf.

mama
  9. elko:
    hoi klaas,

we hebben je verslag gelezenover over je werkzaamheden
    en inderdaad ik ben ook aan een faselift toe,
    en dan voor een Durban prijssie,veel succes en zorgvuldig mensen blijven 'naaien'.
  10. bram en nelleke:
    hoi klaas,
    ik mis je al 50%
    ik verhuug me alweer op je terugkomst.
    ik slaap elke nacht met het knuffelbeertje van je
    (met kleding)

gr. bram
  11. Bas:
    23 mei 2008
    Hey Klaas, ik mis je toch ook wel voor 50%, maar wel jammer dat je je knuffelbeertje aan Bram hebt gegeven, anders had ik er wel mee willen slapen.

Bas

PS: Wel foto's maken van je kunstwerken!
  12. bram en nelleke:
    he klaas,
    ik mis je als als een moeder
    die z n zoon kwijd is.

gr. bra,.
  13. Annemarie:
    Hee Klaas,

klinkt allemaal erg leuk en toch ook best heftig!!! Hebben ze er ook lekkere wijn ;)
    Geniet er lekker van want voor je het weet is het al weer voorbij!!

groetjes Annemarie
  14. Jack:
    23 mei 2008
    Lees je deze comments uberhaupt wel?
    ;-)

3 talen in 6 woorden ...