Durban verkennen

18 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Dag 2 & 3

Op zaterdag hebben we afgesproken met Anna, een mede co-assistantuit Rotterdam. Samen met haar enJordy gaan we South en North Beachverkennen in Durban. South Beach is vooral voor de wat getintemensen en de blanke komen meer op North Beach. Niet dat er echt eenofficiele scheiding is, maar het valt wel op. Toevallig was er net eensufwedstrijd. Was gratis, dus wij hebben de middag op het strand gelegen en dewedstrijd aanschouwd.

In de avond hebben we afgesproken om te dineren in een restaurantclub ‘society’ samen met Anna en een dochter+vriendin van het gastgezin waarzij verblijft.
Society ligt aan de andere zijde van de stad, waar we heen gebracht worden dooronze Duitse chauffer. Dit is de ‘gegoede’ buurt van de stad en zijn dan ookveel blanke mensen. Eenmaal aangekomen bleek he teen zeer trendy en luxieusuitziende tent te zijn. Jordy en ik zaten daar, als echte jongens gewoon in hetdagelijks kloffie, terwijl er een meer officiele dresscode van toepassing is.
Mijn cursus tafelen bij Bilderberg en wijnproeven kwam hier dan ook goed vanpas. De wijn werd eerst geproefd (ja ook de volgende fles van het zelfde wijntype)waarna geschonken aan tafel. Het eten was voortreffelijk en al met al had hetwel iets weg van een Bilderberg restaurant met wat mindere service. Kosten vooreten en drinken, ZAR160 (= 14E).

Vandaag uiteraard uitgeslapen. Daarna samen met Jordyuiteraard op pad. Op de victoriastreet is de Indian Market. Een groot gedeeltevan de populatie in Durban bestaatuit Indiers. Dit zijn rustige, aardige en vooral hardwerkende mensen die er hetbeste van proberen te maken. In een grote straat/park/busstation hebben zij eenmarkt (foto).

Terwijl we daar aan het wandelen/kijken waren rent ineens degehele markt uit naar de straat. Wij zijn ook nieuwsgierig geworden en blijkt dateen mini busje een persoon heft geraakt, te zien aan de ster in de voorruit.Blijkbaar hier nog meer ramptoerisme dan bij ons.

We zijn er lopen heen gegaan. Niet alle straten zien er evenfris en fruitig uit. Bij vergissing hebben we de achterbuurt route genomen.Graag had ik jullie een foto gestuurd om een indruk hiervan te geven, mensendie op straat liggen, te snuiven en met hun hele hebben en houden in eenwinkelwagen in de goot liggen. Hier durf ik echt (nog) geen foto van te maken,omdta ik graag nog meer foto’s maak J

In de middag nog even in de Indische Oceaan geweest en deprijsuitreiking van het surfen gezien. Niet heel spectaculair, dus zal ikjullie verder niet mee vermoeien.

Hmmz nou dit stukje is weer langer geworden dan dat ik eigenlijk voorgenomenhad. Leuk verhaaltje voor het slapen gaan dan maar J Morgen is de grootedag, en starten we @ het Addington.

Wel raar, ik heb nu echt niet het idée dat ik zover bijjullie vandaan zit. Het lijkt net alsof ik nu aan de Costa Del Solof Turkije ergens lig. Alleen lopen hier wat meer en nog donkerdere mensen ronddan daar en geen andere Nederlanders. Maar ik vermaak me tot nu toe prima!

De komende dagen zal ik wat minder enthousiast schrijven,omdat het waarschijnlijk al donker is als het werk in het zieknhuis klaar is.Een bewaker zal ons dan naar huis (75m) begeleiden zonder dat we langs eeninternetcafé komen. Aangezien er in het ziekenhuis maar 1 computer met internetstaat, zal het mij daar vast niet lukken om die regelmatig te kapen.
Het begint nu were donker te worden, dus wij gaan nu weer naar huis. Dit gedeeltevan de stad is echt helemaal uitgestorven bij nightfall. Daar passen wij onsdan ook maar voor onze veiligheid aan aan.

Groeten,
Klaas

Mijn Zuid-Afrikaanse mobiele tel nr is:
+27 8333 63968
Altijd handig als je mij wil spreken of gewoon wat leuks wilsturen J

1. Inge:
    heej lkkr ventje!!!

Nou gelukkig om te horen dat wij Nederlanders niet de enige ramptoeristen zijn:P!! En niet geholpen met reddeen van mensen:P???!!
    Zit nu met joost op msn en ik wil per see het eerste berichtje zette dus bij deze wil ik joost nog even bedanke omdat die wilde wachte;)!!
    Ik kan alleen nog maar zegge heel veel plezier en succes morgen en pas een beetje op met al die bloederige wonden enzo!!!
    Ik wacht op je volgende bericht!!

Dikke kuzz Inge
  2. joost:
    Yo Bro,

nu gaat het echt beginnen!! veel plezier :) maar kan je volgende keer ff vertellen hoe je daar wordt aangekeken door de locals? daar ben ik wel benieuwd naar!

ciao joost
  3. Bas:
    Hey Klaasje!

In het hele ziekenhuis 1 computer met internet? Pff waar zit je dan, in afrika ofzo? :-)

Succes aan de 'Universiteit Van Amperbroekie'!

Bas
  4. bram en nelleke:
    he klaas .
    wat is nou je adres.
    geef je het snel?

groetjes bram
  5. Lenneke:
    19 mei 2008
    Heu Kleus, Ik ben blij dat je nog terugdenkt aan je fantastische ervaringen met Fam v.d. Heijden bij Bilderberg en de wijnproeverij, en dat je er nog wat aan hebt gehad ;)
    Kus, Len