Aangekomen in Durban

17 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Gisteren zijn we vertrokken vanuit Amsterdam en met een tussenstop in Parijs en Johannesburg in Durban beland.

Onze residentie (jaja luxieuser was er niet te krijgen):
Het eerste wat we gedaan hebben, is het appartement geregeld. We zitten in een soort flatgebouw op steenworp afstand achter het ziekenhuis (Addington Hospital). Er is een Doctors Quarter en een Interns Quarter. In de laate verblijven wij. De kamers zijn strak modern minimalistisch ingericht in de meest letterlijke vorm van het woord. Er staat een bed en een nachtkastje met een semi feateul (totaal al uitgezeten) en een ruime inbouwhangkast zonder klerenhangers. Handig,...:) Toilet en douche deel ik samen met Jordy, en de keuken met de rest van de etage (6 pers.). Ziet er wel prima uit.

Verder moeten wij 1 hek, 1 centrale toegangsdeur en onze eigenkamer openen alvorens het bed wordt bereikt. De ramen bevatten een metalen constructie wat als tralies omscheven kan worden. Wel kunnen de ramen open tot ze tegen de volgende tralies aankomen. De betonne tuin, waar de waslijn hangt is ommuurt met een 2mtr hoge stenen muur met prikkeldraad en scheermesjes. Het beeld van een vesting is compleet. In de nahct hebben we een nachtwaker bij de ingang zitten. Voorzover ik nu kan ik beoordelen is dat een van de meest beoefenede beroepen hier.

Om de hoek zit bij ons een police station. Buiten staan wel 20 auto’s opgesteld. Agenten lopen hier standaard zo te zien in kogelwerde vesten.

Daarna opjacht naar het felbegeerde toegangspasje van het Ziekenhuis om 14:45. Aangezien de werkdagen blijkbaar tot 15:00 duren, was het niet meer te regelen om een pasje aan te vragen. Maandag een nieuwe kans. De eerste indruk van het hospital was dat de tijd heeft stil gestaan en wij in 1945 zijn aangekomen. Voor zover de tijdmachine nog niet was uitgevonden hebben wij dat nu voor jullie gedaan J. Binnenkort als ik echt aan de slag ga, zal ik het beeld vast nog wat nuanceren.

Het wordt hier om 17:00 al donker en om 17:30 is het nacht. Op dit moment is het winter, met winterse temperaturen rond de 23-25 graden. De avondklok gaat om 20:00 in, en als je niets op straat te zoeken hebt, moet je er vooral ook niet komen. Dat was het advies van onze huisgenootjes. De omgeving is hier mooi groen en zitten op 5 min lopen van de grote Indische Oceaan. De omgeving gaan we bij dahctlicht op zaterdag verder verkennen.

Wat direct opviel was dat er overal jongeren en oudere mensen liggen. Op straat, in de parken en langs de weg. Het is heel triest om te zien en zitten allemaal lijm te snuiven en andere drugs te proberen. Soort van ‘Spuiten en Slikken’ reallife. Constant kijken Jordy en ik over onze schouders en moeten nog even aan het idee wennen. Het is echt anders dan thuis. Door de hoge werkloosheid hebben deze mensen ook niets anders te doen. De meeste zijn vluchtelingen uit andere arme omliggende landen, die allemaal op de groeiende economi evan Zuid-Afrika zijn afgekomen. Zonder werk, inkomen en opleiding blijft er niet veel over om aan geld voor eten te komen.

Wij dus snel eerst naar de supermarkt voordat het donker wordt. De Spar zit op een kleine 200m en een grotere shoppingmall op 500m (the Wheel).

In de avonduren zien we een aantal andere ‘interns’ in het huis waar wij wonen. Zij doen ons realisren dat het hier nog net iets minder veilig is als wij dachten. Alleen naar ‘the Wheel’ is not done omdat er dan een grote kans op een overval is. Toch waren we daar eerder de dag al geweest omdat we bestek, borden etc nodig hadden. De Spar kan nog wel, overdag als het licht is alleen. Als we op pad gaan, is gezegd dat we de andere interns vragen om mee te gaan. Het voordeel van een ‘grote’ groep is dat je niet snel iets zal gebeuren hier. Ook hebben zij ons tips gegeven van waar we wel en absoluut niet moeten zijn in de stad. Handig om te weten.

Tijdens onze eerste echte zuid-afrikaanse maaltijd, pasta,.... kwam zooltje (naam gekregen van mijn schoenzool waar het beetsje bijna onder bleef plakken) om de hoek. Zo hebben we het huisdiertje genoemd wat wat weg heeft van een grote kever +/- 3cm en hard over de grond heen rent. Het beestje is prima in afval opruimen en zorgt voor een heleboel jonkies. Helemaal graties is zooltje hier af te halen, voor noppes en niets! Van oud omaatje geweest dus niets mis mee. Eet alleen van de vloer en houdt het huis schoon. Je weet, de beller is sneller! Zooltje is van het spiecies Kakkerlak,...

Al met al, kloppen de verhalen die ik heb gehoord over Zuid-Afrika. Het is mooi alleen je moet wel op je hoede zijn. Dat zullen we zeker doen!

Vandaag hebben we afgesproken met Anna, een co-assistent uit Nederland (EUR). Wel leuk om zover van huis een bekende te zien.

Foto’s erop zetten is nog niet gelukt. Dat doe ik zeer binnenkort. Hier laat ik het even bij.

Groeten en tot het volgende berichtje,

Klaas

Ps voor een soort gelijk verhaal (o.a. uitgebreidere vliegreis) en andere acties die we hebben gedaan: http://jordy462.reislogger.nl

1. bram en nelleke:
    klaas ik mis je nu al
    ik hoop dat de tijd snel voorbij gaat.

groetjes bram
  2. Nelleke:
    Heej Klaas (en Jordy)!

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Wat een verhalen nu al! We hebben jullie verslagen uitgeprint. We hopen dat jullie goed op jullie zelf zullen passen! Het lijkt er -afgaande op jullie verslag - niet zo erg veilig.

Papa, Mama en Nelleke
  3. Inge:
    Heej lieve Klaas!!

Hoeveel dagen was je ook alweer weg;)???
    Jeetje wat een indrukken allemaal!!
    En dan maar te bedenke dat ik gewoon aan mijn saaie vertrouwde leventje vast zit:P (werken, school, etc)!!
    Ik wacht met spanning op de volgende verhalen!!!

Mis je!!

Kuzz Inge
  4. bram en nelleke:
    17 mei 2008
    he klaas meg ik dat stikje hebben,
    wand ik heb er nog een nodig voor mn ppsp

gr. bram
  5. joost:
    Yo Klaas!!

Wel relakst zo'n beestje die alles voor je opruimt dus doe mij er maar 1! (opsturen svp naar papa en mama)

Nou veel plezier in de jaren 40 en klus lekker en leef je uit met die afrikaantjes! (als je maar mensen red, "zegt anne".)

En je luchtje ruikt lekker haha (sorry Inge!)

Kus Joost & Anne
  6. Oma de Vries:
    17 mei 2008
    liefs van oma en wees voorzichtig a.u.b.
  7. Jack:
    18 mei 2008
    goeiemôre, leuk dat het zo'n fijn en gezellig vakantieland is!
    En een huisdier is altijd leuk, tegen de tijd dat je denkt dat hij/zij (wat is het eigenlijk?) terug gaat praten denk ik dat het wel tijd is om weer het vliegtuig te nemen.
    Hoe is het met je zuid-afrikaans? knalt er lekker hard in he?!
    Hieronder nog wat woorden voor je gevonden.(lang leve google) Hopelijk hebben jullie er wat aan ... ;-)
    Enne dubbele regenjassen dragen he!

Rekki --- elastiekje

sjakie
  8. Rob, Tas & girls:
    19 mei 2008
    Hey Klaas,

Leuk om te horen hoe jullie het hebben! Fijn dat de reis goed is verlopen en dat jullie heel daar aan zijn gekomen.
    Blijf idd goed uitkijken want het klint daar erg gevaarlijk. Wel ideaal dat jullie huisgenootjes jullie een beetje wegwijs kunnen maken daar!

Veel plezier!

Liefs Tas