Safari - Day 4 - Ngorogoro Krater

5 augustus 2008 - Arusha, Tanzania

Vandaag wakker gemaakt door de kok. Het eten was al klaar, en we mochten binnen eten in plaats van buiten. Wat een geluk, het goot namelijk buiten! Nog steeds was het ijzig koud echt iets wat ik niet hier had verwacht. Met 2tshirts en een wintersport vest probeerde ik het een beetje warm te houden.

Van andere mensen hadden we al gehoord dat de toegangsweg de krater in (waar niemand woont) nogal stijl is en avontuurlijk was bij goed weer. Nu aan ons de eer om dat in dichte mist te doen met een zicht van 10mtr, regen en een matige gravelroad. Langzaam met een snelheid van 20km/h rijden we over de weg totdat we ineens een olifant voor ons op de weg zien opdoemen. Ineens plotseling op 5 mtr vanuit de dichte mist staat daar een enorme olifant! Of er meer zijn weet ik niet, het leek wel een spooklandschap. Je kon echt helemaal niets zien.

Nadat we over het randje van de krater heen waren en begonnen met afdalen de krater in, werd het zicht weer normaal. We kwamen onder de wolken en daar was ineens een heel ander landschap. Een landschap zoals we de afgelopen dagen nog niet gezien hadden. Een groot meer, met fel witte kleuren en groen. Een klein bos maar het grootste gedeelte van de krater is vlak.

In deze krater komen veel wildebeesten voor. Door de bergkam/rand blijft er regelmatig een wolkje hangen. Dit voorziet deze vlakte van wat regenwater waardoor er hele het jaar door genoeg te eten is. Geen reden voor deze beesten om dus te migreren. In een ellelange rij, sjokken deze wildebeesten al loeiend ahcter elkaar aan. Zoveel beesten, en het is netzo als in de lionking, ze lopen allemaal de zelfde kant op. maakt niet uit wat ze tegen komen. Facinerend.

Dit park staat bekend om de aanwezigheid van Black Rhino's. Dit is de enige locatie in de omgeving waar ze voorkomen. In de warme gebieden waar we nu vertoeven was het aardig koud. Dat merkten niet alleen wij maar ook de beesten. De Wildebeesten hadden lang haarige vachten, netzo als impala's en andere beesten. De neushoorn besloot dat het te koud was en is achter een aantal bomen op de kraterrand gaan schuilen. Helaas geen neushoorn voor ons vandaag.

Aan het einde van de dag kwamen we weer terecht bij ons Panorama Safari Camp. Hier waren we de eerste nacht ook. Nog steeds stond de muziek van een cassetebandje uit 1984 op. Dit resulteerde in het geluid dat je krijgt als je muziek versneld en vertraagd afspeeld. Alsof er ergens een geheime boodschap op het bandje stond. Tja TIA, zolang het werkt,....

Het enige voordeel van dit kamp was dat er warm water was. Tijd voor een heerlijke douche. na een blik in de eenvoudige doch functionele douch was ik al snel terug gekomen van dat idee. Alle beesten en insecten hadden zich daar verzameld voor een vergadering of iets dergelijks. Maar ik voelde me niet echt geroepen om tussen sprinkhanen van 5cm te gaan douchen. Ben ook maar een westerling :)

Omdat de rest van onze groep maar een 4 daagse safari had geboekt bleven alleen Jordy en ik met zn 2e over.